HTML

próba

Forex - Devizatőzsde

útmutató a forex kereskedéshez, tapasztalatok a piacról

Friss topikok

A szerző

Üdvözöllek a blogon! Javaslom kezd az elejéről, még ha sok is lesz :) (2007 augusztus, ott be is mutatkozom, bár nem az lesz a legérdekesebb) Mostanában már gyakran előfordul, hogy olyan kérdés érkezik hozzám/vetődik fel a blogban, amit már kitárgyaltunk, vagy nem a megfelelő bejegyzéshez fűzik. Ezért is kérlek, hogy nézd végig a már meglévő blog témákat. WikFx - Schumann Viktor

2009.02.07. 21:11 WikFx

Egy szélsőséges példa

Trader társunk, Inflexió egyik bejegyzéséről jutott eszembe, amit a minap olvastam valamelyik angol weblapon.

Írhattam volna egy kommentbe is, de annyira lényegesnek tartom ezt, hogy ki kell emeljem.

Így szólt kb. nyers fordításban:

"Scalper vagyok. Trade-enként csak 5 pipre megyek. Ha ezt egy nap megcsináltam ötször, akkor arra a napra végeztem és megyek a dolgomra."

Ez elég szélsőséges és ne értsétek félre NEM etalonnak rakom ide ezt a kereskedési stílust. A mögötte levő cél- és öntudatosság az ami megfogott.

Tudja milyen kereskedési stílus fekszik neki és nem törődik mással.

Tudja mi a célja, hány pip elég neki a "boldogsághoz".
Valószínűsítem (eredetileg ide azt írtam, hogy "biztos vagyok benne" :) ) , hogy a legtöbb kereskedő igazából soha nem fogalmazza meg ilyen konkrétan, hogy hol akarja abbahagyni a kereskedést és ennek a vége az, hogy mindig eljut a legrosszabb állapotig, amikor már nem kellene kereskednie és a nap végén végül bukik.)

Tudja, hogy nem szabad sokat trade-elnie, mert a megfelelő lelki állapot és koncentráció fenntartása nem megy örökké és egész nap, így elkerüli az overtrading állapotot és ezzel a számla amortizálást is.

 

34 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://devizatozsde.blog.hu/api/trackback/id/tr97929073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EttoreFx 2009.02.08. 21:59:17

Maximálisan egyetértek veled. Nekem a napi elvárt célom 10p, és ha megvagyok, felállok, és nem trédelek aznapra többet.

TirzaFX 2009.02.09. 11:27:21

@EttoreFx: És mekkora az a napi veszteséged, ami mellett szintén felállsz, és nem trédelsz tovább? :)

inflexio 2009.02.09. 13:55:19

Értem, hogy el kell kerülni a pszichikai túlterhelést, de ez a gyakorlat nem ellentétes azzal az elvvel, hogy akkor kell kereskedni, amikor jó a piac? Mert ha nem jó, akkor ugye nem kell. Ha meg jó, akkor gyorsan összejön a napi cél, utána már azért nem kell. Ez addig elmegy, amíg vagy nem kereskedünk, vagy nyereséget termelünk. De mikor jön vissza a rossz napokon elvesztett pénz?

Andris\' 2009.02.10. 11:48:08

A „teljesült az aznapi célom”, az árfolyammozgásoktól és likviditástól teljesen független szituáció. Ilyen feltételt beleépíteni egy stratégiába, ostobaság.

Mostanában alig van időm tradelni, ezért lemaradtam jó-pár lehetőségről. A hangsúly a lehetőségek számán van, függetlenül attól, hogy nyerőről maradtam le, vagy bukót úsztam meg. Minél több lehetőséget játszok meg, annál jobban érvényesül a nagy számok törvénye. Mindegy, hogy egy nap húsz lehetőséget játszok meg, vagy kettőt, a hosszú távú eredménynek arányában hasonlónak kell lennie. Ebből a gondolatmenetből pedig az következik, hogy a több kereskedés, sikeresen működő stratégia esetén, több profitot hoz. A szellemi pihenésről pedig az a véleményem, hogy ha pihenésre szorulunk a likvid piac kellős közepén, próbáljunk meg egyértelműbb feltételrendszert kialakítani és erőlködés nélkül hozzunk döntéseket. Orvérzésig persze nem kell tradelni, de felállni a nyerő széria közepén, csak azért, hogy a nap hátralévő része eufóriában teljen, amatőr hozzáállásnak tartom. Fogadni mernék, hogy a három bukó trade után nem tartja be a szabályt és megpróbálja visszaszerezni az elbukott pénzt. Tipikus amatőr hiba, amihez nagyban hozzájárul ez az ostoba feltétel.

tanonc 2009.02.10. 13:37:09

Az milyen strat ahol 5-10 pip a nyereség egy kötésen? Akkor az 1:1 RR-hez 5-10 pipes stop kell, ami még m1 charton is nagyon precíz beszállót feltételez. De ha meg ennyire jó a beszállónk minek agyonütni 5 pip nyereség után? (jó beszállón azt értem, hogy egy feltételezett fordulópontot a lehető legpontosabban azonosítottunk) Scalperek meséljetek!

inflexio 2009.02.11. 11:44:38

@Andris\': Ez a vita arról szól, ahonnan elindultunk majd' egy éve, hogy művészet, vagy egzakt tudomány a kereskedés. Akik művészetként űzik, vagyis teret adnak az intuíciónak, "érezni" szeretnék a piacot, azoknál elképzelhező, hogy idővel csökken a koncentráció, és ez egyébként elkerülhető hibákhoz vezet.

Számomra, és a jelek szerint számodra is ez a probléma értelmezhetetlen, mert egzakt szabályrendszer alapján hozzuk a döntéseket, itt tényleg az a lényeg, hogy addig kell ütni a vasat, amíg meleg, akkor kell sok üzletet kötni, amikor erre a piac a szabályaink szerint lehetőséget kínál.

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2009.02.12. 19:17:52

Nem akarok kötekedni, csak hogy táguljon a látképe Mindenkinek.

Nem tudom, hogy ez a "jóember" akitől idéztem mennyire profin csinálja azt amit csinál. Egyszerűen szerettem volna egy más fajta szemléletet láttatni, mint ami a megszokott.

A Scalper szemlélet talán a legkevésbé tankönyvi az összes közül. Nem akarom misztifikálni, de itt aztán tényleg igaz az, hogy ami matematikailag tökéletes, az pszichológiailag kivitelezhetetlen, illetve fordítva az ember képes olyat tökélyre fejleszteni, ami amúgy matematikailag nagyon valószínűtlen.

Arról nem szól a fáma, hogy ha az 5 pipet elérte a pozi, akkor azt kicsukja egészben, vagy más módon menedzseli. Sok minden elképzelhető.

Amúgy meg simán el tudom képzelni, hogy valaki kidolgozza, azt, hogy lehet akár 95% fölötti valószínűséggel megfogni 5 pipeket úgy, hogy közben az SL 20-30pip. És az, hogy az SL 20-30 pip, még NEM JELENTI AZT, hogy a vesztesége is annyi lesz, mert tudja, hogy mikor kell egy pozit feladni és menekülő módba váltani (ez utóbbi annyit jelentene nálam, hogy amikor egy vesztőbe forduló ármozgás visszahúzódik az én irányomba, akkor nem reménykedek, hogy mégis nyertes lesz, hanem kicsukom 0-ban vagy pár pip vesztőben.)

De a másik oldalon én "játszásiból" csináltam 2-3 pip SL-ű tradeket is, amikor "nagyon láttam" azt, hogy az adott visszahúzódásból meg kell indulni a momentumnak. Érdekes, hogy az ilyen "játékból" elkövetett trade-jeim nagyon sokszor jók lettek, és utána nagyon sokat futottak, tehát az RR rendkívül jó volt.

Egy profi scalper is be tudja azonosítani a piac állapotát és annak megfelelően tud setup-ot keresni és SL-t választani, hogy range-el, trendel, likvid, illikvid. Tehát én azt is el tudom képzelni, hogy valaki ezt az 5 pip halászatot olyan tökélyre fejleszti, hogy szinte bármilyen piac elé ül le (ami nem vízszintes vonal) és 3-4órán belül megvan az 5x5 jó setupja és tradeje.

(ahogy én is amúgy szinte minden délelőtt 8-12-ig megtalálom a magam setupjait, van amikor sok pipesek, van amikor csak 10-15 jut, van amikor meg annyira nem tetszik a piac, hogy inkább oda se nézek...de ez ritka)

Azt nem tartom amatőrségnek. ha valaki nyerő szériában abbahagyja a trade-et. Ez lehet teljesen tudatos és profi hozzáállás. Inkább azt tartom hibának, ha valaki nem veszi észre, hogy a nyerő szériának vége és a piac megváltozott és elbukja azt amit addig keresett a nyerő szérián.

Inflexio-nak igazat adok abban, hogy a két szemléletmód közti alapvető különbség meghatározza, hogy hogyan értelmezzük a fenti bejegyzést.

Tradergamer 2009.02.14. 01:42:36

@WikFx: Kedves Barátaim!
Új vagyok itt, érdeklődve olvasom a commenteket, mivel én is a scalp-ra esküszöm, lényegében mindenféle egyéb strat és elmélet mellőzésével.
Egyetértek WikFx megjegyzésével: egy jó scalper minden (hagsúlyozom: MINDEN) piacon szinte azonnal beszáll, ami nem vízszintes vonal. Épp ez a stratégia (ha már mindenképpen el kell nevezni) lényege. Csak egy-két gyertya van meg, gyakran csak öt-hat ponttal, a tőke 5-10 %-ának bekötésével, óvatosan, de gyakran kötve. És közben nyugodtan elengedheted a kötést 2-3% vesztőbe, kötsz addig mást, esetleg pull-back az eredetire, és láss csodát, a legkisebb következő nyerő gyertyánál a kötés alá-fölé vágod a stopot, azon a trade-n már nem veszíthetsz, azonnal nézed a másik devizapárt, a harmadikat (persze párhuzamosan, lehetőleg két képernyővel, osztott mezőkkel, stb.), és kis nyereséggel mész tovább.
Az "amatőr" hozzáállás kérdéséhez: én kitűztem azt az egyszerű célt, hogy minden nap az aktuális tőkeösszeg 1,5%-át csinálom meg, minimum. Ha összejön esetleg a 4-5, vagy akár a 7-8%, akkor lehet, hogy másnap csak nézelődöm, vagy ki se nyitom, felszabadultan "játszom". Higgyétek el, ez is tud roppant eredményes lenni, csak hosszabb távon kell gondolkodni.

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2009.02.14. 22:13:51

Huhúúúú!

Tradergamer még jóval "keményebb" scalper mint én! :)

Hozzá képest én igazából nem is vagyok az, csak egy daytrader, aki úgymond beleragadt a scalpos poziba szállás művészetének kitanulásába, de amúgy igyekszem a tradícionális kereskedést ötvözni a scalperséggel.

Lesking 2009.02.15. 11:23:20

@Tradergamer: Egyetértek veled, valóban ez az egyik legjobb stratégia. Nekem a napi 2% az alap cél, de több is össze tud jönni. Azért javaslok mindenkinek valamilyen minimum célt kitűzni, mert ha kiszámoljátok a hozamos-hozam elvével a napi 2 %-ot, akkor 1000 depositból 250 kereskedési nap alatt (nagyjából 1 év) 140.000-ret lehet megcsinálni. Nagyon fontos a rendszeresség, és ha mondjuk ez valamiért nem is jön össze, hát akkor sem a banki kamat szintről beszélünk.
Ha a 2-nél több jött össze, akkor persze ki lehet hagyni, de célszerű tartalékot képezni belőle azokra a napokra, amikorra valamiért nem tud a 2 megjönni, és másnap is megcsinálni, mert akkor még mindig lehet tartani az átlagos ütemet.

Andris\' 2009.02.15. 15:31:54

Úgy látszik, nagyon keveset tudok a scalper tradingről. Ezek a misztikus elemek nagyon távol állnak tőlem. Azt olvastam, hogy még az se mindegy, hogy milyen lelki állapotban ülünk a gép elé!? Ezt a „művészi” témát már tényleg átrágtuk és nincs is értelme tovább firtatni.

Ui.: Sajnos továbbra sem értem, hogy a scalper miféle előnyre tesz szert, amikor az 5 pipes profitcél mellett már a spredek is jelentősen beleszólnak a sikerbe.

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2009.02.15. 17:41:28

A spread ellene van, de a volatilitás mellette. Még egyszer megpróbálom leírni, de ígérem többet nem fárasztalak. :)

A piac az idő 75-80%-ban sávoz. Mire egy árszintet ténylegesen maga mögött hagy (no nem véglegesen, csak sok-sok pipre), addigra legalább 2-3 -szor átmegy rajta. Tehát jó esélye van arra, hogy vagy pozitívban, 0-ban, vagy minimális mínuszban kiszálljon kiszálljon.

Ezek után már csak annyit kell tennie, hogy a "mikro sáv" alján longol és a tetején shortol és berakja a tp-t mert ha kézzel akarja kicsukni, azt nem biztos, hogy sikerülni fog.

De szerintem ezt Te is tudtad, csak erre neked nem logikus stratégiát építeni.

Ha ezek mellett még azt is felismeri, hogy mikor kerül az ármozgás "kitörő" vagy "leolvadó" módba, és ilyenkor jó irányba áll de legalább nem akar ellene menni, (vagy otthagyja a fenébe, mert range specialista), akkor már szinte biztos, hogy profitot tud termelni.

KROLEX 2009.02.16. 14:44:16

@Lesking: attraktív amit írsz a 2%-os "alapról". Egyszer majd szívesen megnéznék egy (de inkább több) dokumentált hónapot a trade-jeidől, szeretnék tanulni belőle... komolyan. Meg lehetne nézni pl. egy trade jegyzőkönyvet, vagy akármit erről valahol? Ha lesz időd, dobj fel majd valamit. Előre kösz.

D1No 2009.02.16. 15:32:54

@Lesking: A napi minimum 2%-on demó vagy éles számlát kell érteni? A célkitűzésed mióta sikerül betartani? Véleményem szerint ha elvárásunk van a piactól az sose jó. Kereskedsz olyankor is amikor NEM KELLENE, és az érzelmek mozgatják a pozícióba kerülésed....

Tradergamer 2009.02.17. 13:33:40

@Lesking: Tisztelettel köszönöm a megerősítést.
Csak az elmúlt napok tapasztalataként: pénteken (13-a, vicces, de fontos a tőzsdén!) csináltam 7,45%-ot, alig több, mint 5 óra alatt (közben kávézás a kedvenc kávézómban, kedvesemmel találka, egyebek). Tegnap gyenge nap volt (New York zárva volt, az egész délután unalmasan ellaposodott, nem is tudtam mit csinálni, kedvenc számítógépes játékomat írtam át egy újabb fejezettel) 1,47% sikeredett, sajna annak, hogy csak a EUR/USD-n kötöttem a tőke 5%-ával, "árfolyamra", azaz a reggeli alacsony szintre (mint a számok mutatják, bejött).
Ma sok kis apró trade-t futtatok, este zárok majd a GM "megsegítő" hitel hírére, meg arra, hogy Obama aláír végre. Az EUR/USD-n lassan vétel lesz (én ma reggel is kötöttem egy longot 1,2615-nél...), hosszabb távon (hétvégéig) mindenképpen menni fog felfelé (jelenleg éppen masszívan nyerő).
Mindamellett: egyetértek az előző comment-ekkel: ha a napi 1,5-2%-ot napi kamatos kamattal kiszámolod éves szinten (és ezt szinte pénzfeldobás szintjén is lehet hozni...), beleborzonghatsz, mennyit nyersz egy év alatt (elárulom: több, mint 600%-ot).
Sok sikert minden scalpernek (és mindenki másnak is)!

GGekko 2009.02.17. 17:13:42

@Tradergamer: Őszintén kíváncsivá tettél. Van rá mód, hogy kicsit részletezd a skalper-technikádat (akár konkrét példán)? Milyen beszállási metódust használsz? Mit teszel, ha ellened lendül a görbe? Kiszállási kritériumok? Tényleg érdekelne, gondolom másokat is.:)

Tradergamer 2009.02.17. 21:53:17

@GGekko: Köszönöm szíves érdeklődésedet. Nincs semmi különös technikám, mostanában inkább az árfolyam pillanatnyi értékét és az előző napok, előző tőzsde-nyitvatartás (Tokió-London-New York) trendjeit, az aktuális főbb híreket és az internetes elemzéseket veszem figyelembe, kevésbé a technikai jeleket, azt inkább csak a pontosításhoz használom. Ha az adott árfolyamon elhatároztam, hogy kötni fogok (mert sokáig van az árfolyam range-ben, vagy mert éppen "gyilkosan" beszakadt/emelkedett, stb.), akkor az adódó technikai jelek együttállása esetén kötök az előre meghatározott irányra. Mit használok indikátornak? Bollinger 14-2, Parabolic 0,02-0,2, EMA3 a charton, alul MACD 12-26-9 és RSI 14. Ennyi, és 15 percesen elemzek, előtte egyóráson és háromóráson nézem meg a legutóbbi mikrotámaszokat és ellenállásokat, utána finomított időtáv 5 percesen, trendek törnek, beszállási pont keresése, aztán egypercesen Bollinger középső szignál keresztezés Parabolic-váltással, és erősen figyelve a MACD értékét, keresztezését, a MACD eltérést (ha van), és az RSI extrém szinteket (ha van vagy volt a közelmúltban, max előző fél órában). És persze erősen nézem az órát, hír előtt nem kötök, tőzsdenyitás előtti percekben nem kötök, fejesek sajtótájékoztatója alatt nem kötök, villámcsapás-szerű árfolyam változás után legalább egy-másfél óráig nem kötök, meg még egy csomó egyéb szabály és szokás.
Kiszállás: vagy Fibo-céláraknál (ha netán éjszakára benn hagyom a trade-t), vagy Parabolic-váltásnál, ha egybeesik a Bollinger-szignál átlépéssel és a MACD kis hasábjai is elkezdtek átszíneződni, meg úgy általában akkor, ha úgy érzem, ellaposodott a trend. Erre persze néha jól rá lehet faragni, mai példa: USDJPY-n 91.95-ön longoltam, de jó sokáig itt vegetált az árfolyam, ezért (és éppen elkezdtem főzni...) lejjebb tettem a célárat, biztonságból, 92.25-re. Aztán egy óra múlva láttam megnyúlt képpel, hogy az árfolyam gyönyörűen tovább száguldott (1,4%-ot realizálva), és valami 92.50 körül járt. Jól bennmaradt vagy 2-3 %-om ebben, tehát elég drágán főztem a texas-chilimet...
Más: estefelé a pocsék tokiói előző előző nap meg a harmatos európai kereskedés hatására Amerika is gyengén kezdett, le is zúgott az EURUSD vagy 1.2570 közelébe. Semmi okoskodás, csak az előző támaszok és az egynapos-háromórás trendek laza elemzése, aztán kötés a tőke mindössze 5 %-ával, valami 1.2597-en, és hadd menjen. Most benn van a stop kis nyerőn, az árfolyam meg szépen megy felfelé, valószínűleg benn hagyom éjszakára, ha hoz, tuti nyereség, ha kistoppolnak a japánok éjfélkor, akkor is lesz rajta több mint 1 %, és ennyi volt a napi cél.
Nos valahogy így. Írd meg a tapasztalataidat, kérlek!

Tradergamer 2009.02.17. 22:00:43

@Tradergamer: Amíg írtam, jól ki is stoppolódott a fenti trade 1.2620 körül, csak kis nyereség lett (alig 0,4%), de ez is több, mint semmi. Hát, van ez így... Kell itt okoskodnom, igaz? Most szórom a hamut!

raptor_ 2009.02.18. 12:32:16

@Tradergamer: mekkora tőkével kereskedsz? tudnál küldeni egy screenshotot a belépési pontokról? (hogy világosabb legyen a fent leírt eszmefuttatásod)

előre is nagyon köszönöm (ha nem public, jöhet private is)

GGekko 2009.02.18. 12:44:22

@Tradergamer: Köszönöm a részletes választ, hamarosan át fogom tanulmányozni alaposabban, ami vélhetően még újabb kérdéseket fog generálni. Köszi!

Tradergamer 2009.02.18. 13:35:01

@raptor_: Engedelmeddel: egy ősi story. Valaha, megboldogult vállalkozói koromban (igen, igen, volt olyan is, amikor még vállalkozóként szívtam az építőiparban - nem volt olyan rossz persze, de igencsak belterjes megrendelői körben dolgoztam, kézről-kézre, szájról-szájra adva a kapcsolatokat, ha érted, mire gondolok..., de ez óvott attól, hogy valaha is kintlevőségeimért kelljen aggódnom) egyszer egy éjszakai munkán dolgoztunk egyik kedves vállalkozó társammal. A kollégák csendben tették dolgukat, mi ketten halkan beszélgettünk az egyik sarokban. Kollégám minden átmenet nélkül hozzám fordult: -Kérdezhetek valamit?
-Persze- jött a természetes válasz.
-Mennyit keresel?
Nos, ezt azóta is az udvariatlanság csimborasszójaként idézgetjük volt kollégáimmal. Kérlek, félre ne értsd, de megfelelő szint felett ezt az ember gondolatban sem kérdezi a társaságbeli ismerősétől, ha szabad ezt mondanom. Amerikában otromba sértésnek számít, ha valakitől a jövedelme felől érdeklődsz.
Hogy ne hagyjalak bizonytalanságban, azért annyit elárulok: több tízezerrel, a devizanemet Rád bízom, találd ki. De mit számít ez?
Alapvetően a napi tőkére vetített aktuális nyereség-százalék számít, és ezt nem befolyásolja a tőke nagysága és fajtája.
Szerintem.
Eddigi rekordom a múlt év novemberében volt, szinte minden szabály felrúgásával, igazi most-vagy-soha elhatározással (a nagy pánikok egyikén) egy nap alatt 67%-ot csináltam, igazi "hullám alján longolok-hullám tetején kiszállok" "technikával".
Ezt azonban azóta sem csináltam még egyszer, és másoknak sem ajánlom (nem azért, mintha nem esett volna jól egy középkategóriás autó árát megcsinálni kb. 6 óra alatt...). Irtó hülye rizikó-vállalás volt, egyértelműen az "ennél már nem szakadhat tovább az árfolyam" elv alapján, egyszer bejött, de többször (úgy érzem) nem kísérthetem az ördögöt...
Belépési pontok: most az egész piac leginkább intuitív megérzésekre és pletykákra mozdul, úgy látom, minden okos szabály a feje tetején áll. Itt is lehet okosan és jól kereskedni, leginkább percekre-negyedórákra létező trade-ekkel, azonnali stopokkal, amint legalább két nyerő gyertyád van (ami ezen túl jön, ajándék). Nézd meg a délelőtti EURUSD-t például: leesett az árfolyam 1.2560-ra, azonnal kötöttem egy kis longot a tőke 5%-ával, és 1.2620-on alávágott stoppal már kaszáltam is a nyereséget (rögtön kistoppolt, de a számlám máris hízott néhányszáz eurót, ennyi már elég is lenne erre a napra, ha nem bíznék a délutáni-holnapi-pénteki emelkedésben (a GM beadta a kulcsot a 30 milliárdos alamizsnájával, az Obama-csomagot ma ismertetik, talán kicsit felpattan tőle az USDJPY meg az EURUSD, de komolyabb mozgást várok /legalább 80-100 pontot longra/ az EURJPY-n is).
Most erős várásban vagyok, a délután a játékprogram-írás és a kellemes borozás (Pannonhalmi Chardonney, egyszerű bor, mint a szög, de kellemesen iható) jegyében telik, aztán a hét végéig kasza.
Sok sikert, kellemes szakítást!

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2009.02.18. 13:52:10

Tradergamer,

Mielőtt személyeskedésbe fordulnak a dolgok, szerintem Raptor nem a keresetedre volt kíváncsi, csak arra, hogy ezt a fajta játékot azért űzöd ilyen könnyedén, mert kis tőkével csinálod, amin nem kunszt, vagy akkorával, aminek már van lelki súlya is.

Tradergamer 2009.02.18. 17:46:10

@WikFx: Lelki súlya van. Nem kicsi. De erről többet ne beszéljünk.
Köszönöm commentedet.

Andris\' 2009.02.18. 19:09:06

Tradergamer,

A fent részletezett stratégiában én nem találtam jellegzetes scalp elemeket. (egyedül a „csúcson eladok – aljon veszek” elem hasonlít) Kétlem, hogy egy scalper még fundamentumokat is használna a beszálláshoz.

Wik,

Emlékszem az egyik bejegyzésedre, a skalpolásról: az oandás chart gyönyörűen illusztrálja a sűrű be-ki szálásokat. (asszem legalább 20 trade egy délután alatt) Ennyire rövidtávon lehetséges, hogy mellénk áll a volatilitás, (bár nekem sohasem sikerült utánad csinálni).

Ha tényleg a volatilitás kihasználásáról van szó, minek kell híreket, meg indikátorokat figyelni, bőven elég a megérzésünkre halgatni és a vola majd elintézi a többit. Nem?

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2009.02.18. 19:28:50

Andris,

Azt ugyanúgy én sem ismételtem meg soha többet...

"Vola kihasználás": Azért ennyire szerintem nem. A volatilitás csak a mellé áll, aki legalább egy kis ésszel nyitja a pozikat, általában m5 m15 h1 trend irányában és m1 trend ellen, vagy a trendek túlhúzott állapotában már kontrajáték illetve igyekszik sáv alja környékén long, tetején short lenni.

Tradergamer 2009.02.18. 20:11:49

@Andris\': Köszönöm hozzászólásodat.
Természetesen nem minden kötésemről írtam, hisz a skalpolás lényege az esetleg csak percekig (néha két-három gyertyáig) nyitva tartott trade. Én nem tudok olyan tudományos alapossággal hozzászólni, mint a többiek (pl. nem is tudom, mit jelent az m5 m15 h1 trend, tényleg), de a híreket azért érdemes figyelni, ha nem is fundamentumok kutatása céljából (bár nem árt tudni, hogy mikor zárnak a heti-havi dollár-alapú határidős trade-k, vagy miért esett be a yen éppen tegnap meg ma, ha nézed pl. az USDJPY-t, bár most épp korrigál), ennek megfelelően készülsz a kötési irányokkal. De: mint számos példa mutatja, trenddel ellentétesen is lehet szépen pénzt csinálni, a korrekciókban, vagy a kis megpihenésekben, mikor ellaposodva oldalazgat az árfolyam (EURUSD ma délután többször is longokkal jó volt 15-20 pontra, 5-8% bekötésével, hogy aztán tovább csorogjon lassan lefelé, közelítve a tavaly októberi történelmi mélypontot, ha beraksz az egynaposra két-három mozgóátlagot, láthatod, hogy még nem jött el a hullám alja egészen, sőt, egyre erősödött az esés az utóbbi három napban). WikFX jól látja, ilyenkor szinte tényleg mindegy, milyen irányt kötsz, az árfolyam rövidesen "beleakad" a kötésbe, és hoz 5-10-15 pontot, amit azonnak bevágott és folyamatosan húzott gyertyánként korrigált stoppal fogsz, és nem hagyod birka módon újra elúszni a kis nyereséget csak azért, mert a stophúzás szabályai szerint még az előző völgy alatt/csúcs felett kéne hagynod, holott már nyerőben vagy.
Nálam ez a skalpolás lényege, aztán ha mégis nagyon bízom egy-egy kötésben, mert csak pillanatnyi, hírre történő korrekció miatt csúszik ideiglenesen 3-4% vesztőbe, akkor szerény célárral, erősen figyelve benn hagyom, és közben kötök máshol, vagy ugyanazon a charton másik devizanemben nyitott alszámláról, stb. Elmehet 60-80 pontot is az árfolyam, mégsem zárok, mert az eredeti trend meggyőző pl. egynapos-egyórás elemzés alapján, vagy a pillanatnyi árszint miatt (pl. USDJPY-n nemigen shortoltam 87-88 körül, pedig napokig volt a béka hátsója alatt az árfolyam, és zömmel short-jelek voltak, aztán egyszercsak jól megindult, és ma már a 94-et ostromolja).

GabiGabi · http://devizablog.hu 2009.02.18. 21:11:26

Szia TraderGamer!

Tisztázzuk már hogy érted azt, hogy "bekötök 5-8 %-ot" ? Egy példával ha bemutatnád.

És az tetszik hogy az irások elején irod, hogy nem tudod mi az a m5 m15 h1 TREND, az irás végén pedig azt hogy nyugodtan hagyod minuszba menni a pozit , ha az eredeti TREND meggyőző, amit egynapos-órás elemzés alapján állapitottál meg :-)

Tradergamer 2009.02.18. 22:31:26

@GabiGabi: Most világosodtam meg: ezek bizonyára 5 perc, 15 perc, egy óra. Bocsánat, nem figyeltem, azt hittem, valami magasabb ismeret, amit nem dekódoltam.
"Bekötök 5%-ot": egyszerű a magyarázat. A mindenkori tőke 5%-át kötöm be az adott trade-n. Nemigen számolok R/R arányt, inkább csak a gyakorlat alapján kötöm be, szokásból. Régebben általában bekötöttem egy trade-n a mindenkori tőke 20%-át, aztán izgultam jókat, amíg hozta a nyereséget. Az oké, hogy a jóval nagyobb nyereséget per kötés, de igen hamar mínusz 5-10-be is becsúszhatott, aztán kapartam az egérpadot meg mindent, ami a kezem ügyébe került.
Mostanában inkább 5% per kötés, és több helyen szétszórva, több lábon állva (kedvencem az USDJPY-EURJPY-EURUSD szentháromság, ezeken egymást jól kontrollálva köthetőek a kis nyereséggel kecsegtető kötések, de sűrűn kötve szépen hoznak). Ennyi a rejtelmes mondatom magyarázata.

D1No 2009.02.19. 12:58:51

@Tradergamer: Hát..5-8% kockázat egy pozin nem kevés! De még mindig jobb, mint a 20% :)

Tradergamer 2009.02.19. 13:20:00

@D1No: Köszönöm commentedet. Engedelmeddel: nem egészen értem a felvetést. Az 5-8 (néha 10) % bekötött tőkerész miért számít nagy kockázatnak (ja, majd elfelejtettem: 50X-es tőkeáttéttel kereskedem)?
Ha ennyit se kötnék be egy trade-n, minek tőzsdézzek?
Csak egy ma délelőtti példa, konkrét számokkal:
EURUSD, előző napi lezúgás, Obama-aláírás, GM csődközeli helyzet és egyéb hírek hatására, meg amiatt, hogy az árfolyam közel jár a tavaly október végi negatív rekordhoz, 1.25665-ön kötés longra (ez még tegnap késő este volt!), különösebb technikai jel nélkül, árfolyamszintre, a tőke 5%-ával. Aztán reggel 8.30-kor az éjszakai range felülzárása, erős figyelés, kicsivel több idő múlva még 3 db (!) kötés trendirányba, 1.2572-1.2580 között, 5-5%-okkal. Ekkor már nyerőben van a tegnap esti kötés, de a többi is hamarosan termőre fordul. Közben el kellett mennem a Kedvesemmel egy kávéra, ezért az összes célárat 1.2670-re beraktam, és NEM TETTEM BE STOPOT!. Vagy bízunk a trendben, vagy nem kötünk.
Hazajőve örömmel láttam, hogy célár teljesült, 4,23% nyereség a teljes tőkére vetítve, szépen kaszált a chart addig, míg kávéztunk. Az jutott eszembe, hogy az Unicredit egyik fiókja előtt elsétálva láttam a szlogent: "(Talán) a pénzem keményen dolgozik helyettem!" Nos igen, rabszolgált a money, és ez így van jól. Ez a dolga.
Ma már csak játszom, esetleg délután a hírhegyeknél még benézek 14.30-kor.
Jó borozást, kellemes kaszálást!

D1No 2009.02.19. 22:18:15

@Tradergamer: Az 5-8%-on azt értettem amit kockáztatsz egy traden. Ez a "bekötöm" félreérthető volt...
Sok sikert!

Tradergamer 2009.02.20. 03:37:03

@D1No: Köszönöm, és Neked is remek kötéseket kívánok! Egyébként a (most már) tegnapi nap mintaszerű belépési lehetőségeket kínált még délután meg este, pl. USDJPY-n 14.45 körül range kitörésben hatalmasat lehetett fogni, nekem is sikerült a nap folyamán 5,88%-ot csinálni kis 5% tőkerész bekötésekkel, laza odafigyeléssel, azonnal húzott stopokkal. Én csak ajánlani tudom mindenkinek az ilyesféle skalpolást.
Jut eszembe: Tudja valaki, mi volt az EURUSD-n meg az EURJPY-n az a hatalmas kanóc lefelé 17.40 körül? Mert ha programhiba (valószínűleg), akkor ilyenkor a kiszedett stopokért szerintem a brókercég keményen fizethet...

zizifx 2009.02.20. 06:19:07

Tradergamer

Én megnéztem ODL, WHC, BroCo szervereken(demó) nem volt. A WHS
élest nem tudom mert amin van ott bedöglött a net.

Tradergamer 2009.02.20. 10:56:48

@zizifx: Én csak az OANDA-n láttam, brutális negatív kanócok, eső gyertyákból lógnak, de ennyit nem zúg egypercesen az árfolyam, hogy aztán rezzenéstelenül menjen tovább, érthetetlen, mert a chart simán ment utána, semmi megcsuklás. Mindenesetre az indikátorok (pl. SAR Parabolic) használhatatlan lett vagy másfél órára, mert fals jeleket mutatott.
Ennyit még egy Soros sem tud durrantani, ráadásul pont az EURUSD-n...
Mindenesetre érdekes...
süti beállítások módosítása