HTML

próba

Forex - Devizatőzsde

útmutató a forex kereskedéshez, tapasztalatok a piacról

Friss topikok

A szerző

Üdvözöllek a blogon! Javaslom kezd az elejéről, még ha sok is lesz :) (2007 augusztus, ott be is mutatkozom, bár nem az lesz a legérdekesebb) Mostanában már gyakran előfordul, hogy olyan kérdés érkezik hozzám/vetődik fel a blogban, amit már kitárgyaltunk, vagy nem a megfelelő bejegyzéshez fűzik. Ezért is kérlek, hogy nézd végig a már meglévő blog témákat. WikFx - Schumann Viktor

2011.07.02. 15:02 WikFx

Befejeztem... azaz hogyan tovább deviza kereskedés?

Ezt a bejegyzést 2011 májusában kezdtem el írni. Talán ez lett a blog történetében az egyik leglassabban befejezett bejegyzés. :)

Szűkebb kereskedői ismerettségi köröm tudja, hogy komoly magánéleti/kapcsolati válságba sodortam magam, amin igyekeztem az elmúlt négy hónapban javítani, illetve a megoldás felé vinni (haladok, de még nem teljes a siker :) ). Ez is közrejátszott abban, hogy nem 
haladtam ezzel a bejegyzéssel. 


Akkor innentől a tényleges bejegyzés.....
 

Az utóbbi hónapokban több olyan hírt kaptam ismeretségi körből, hogy emberek nagy számban felhagytak a kerekedéssel. (Hogy végleg-e az más kérdés.... ;) )

Szerintem a deviza piacról is elmondhatjuk, hogy ismét olyan arcot mutatott idén, amit még nem láttunk, és ez az arc nem éppen a trader-ekre mosolyog, de főként nem az európai időt kereskedőkre.

Nagyjából 4,5 éve kereskedek napi szinten (ebben a leghosszabb kihagyás tavaly volt amikor USA-ban voltam 2 hónap, de a piacokat akkor is feugyeltem). Ezt a 4,5 évet majdnem teljesen kis idősíkú kereskedéssel töltöttem, napi 8-10 órában.

És május elején azt mondtam, hogy elég volt, befejeztem!

Mielőtt nagyon lehangolnálak, csak a kis idősíkú kereskedést fejeztem be, de a pályát nem hagytam el. :) 

Ez amúgy egy örök vita a trader jelöltek között, hogy mi a "jobb és könnyebb" idősík.

Mik azok az indokok amivel az ember a kis idősíkú kereskedésre rábeszéli magát?
(itt nem csak a saját indokaim lesznek, hanem amit másoktól is hallottam,
de ha valami nincs itt, kommenteld)

1. Nem kell annyi időt eltölteni gép előtt, mert kis idősíkon gyorsabban talál az ember kereskedési lehetőséget.

   - Attól, hogy a piac mozog, még nem lesz rajta feltétlenül kereskedési lehetőség.
   - Akkor kell kevesebb "gépidő", ha tudod, hogy kb. mikor érdemes odaülni. Utóbbi fél
     évben a piac ezeket a rendszeres és fix időzónákat kinyírta. De amúgy ettől
     függetlenül a kis idősíkú traderek előbb utóbb ott ragadnak a gép előtt, mert
     "bármikor" jöhet egy újabb lehetőség. 

2. Több kereskedési lehetőség, nagyobb profit!

   - Kis pipben mért profit miatt nagyobb a költség aránya a spread-nek és a jutaléknak!
     (nagyon keményen befolyásol, lejjebb egy másik pontnál kifejtem még részletesebben)

   - A piac szinte soha nem adja meg a nagy mozgásokat csak akkor, ha azok nagyobb
     idősíkon is beértek és a kis tradereket már kiütötték. Ezek a mozgások sokszor hírek
     környékén indulnak meg, vagy azután, hogy egy erőteljes ellenirányú mozgással
     kiütötték és ellen-irányba beugratták a kis idősík játékosait. És ezután általában a
     mozgás kétféle módon indul meg: nagyon gyorsan, kis idősíkú beszállási lehetőség 
     nélkül; egy irányított szűk csatornában, jel épülés nélkül mindig kicsit araszolva
     (elvérezik, majd hirtelen megindul).

   - Sok fals irányváltási jel jön létre, amelyek általában vagy beoldalazásba, vagy a jel
     negligálásába mennek át.

   - Sok fals kitörési jel jön létre, ami minimális továbbmenetel után, megfordul és 
     visszatesztel egy erőteljesebbet. (kis idősíkon 10-20, de max30pip Stop Loss)

   - Az igazán jó lehetőségek egy viszonylag szűk időszakban jönnek létre előtte és utána
     a trader főleg azzal küzd, hogy a fals jeleket elkerülje, vagy ha beugrott, akkor
     feszülten figyeli, hogy benne maradjon-e. 



    És a fentieket azzal a tapasztalattal írom le, hogy kis idősíkú traderként idén is képes
    voltam arra, hogy több héten keresztül szinte minden napot pozitívban, vagy minimális
    mínuszban zárjak és sokszor úgy hogy 15 pip SL-ű beszállókkal 40-60pip profitokat
    elhozva. Ezek legalább 2-3%-os profitot hozó tradek voltak.  Ezzel csak azt akarom
    mondani, hogy nem csak a "savanyú" oldalt tapasztaltam meg , hanem tényleg
    igyekeztem tárgyilagosan végiggondolni a dolgokat. 

    Azonban még a sikeres időszkok is olyan megterhelőek voltak, hogy szinte napról napra
    éreztem, hogy fogy az energiám, és a piac minden regenerációs időszak után addig
    fárasztott, amíg mentálisan meggyengültem és a logikus, szabály követő üzltileg
    tervezhető oldalról átkerültem a szerencsejátékos oldalra...


   
3. Éjszaka nincs nyitott pozi, nyugodtan alszik a daytrader.
   - Egészen addig nyugodtan alszik amíg a stressz fel nem halmozódik benne.
   - A közép/hosszútávú oldalt nézve pedig ha éjszaka még nincs fedezetben a pozi,
     az a tudat nagyon megnyugtató, hogy a kockázat kontrollált mértékű, és a számlát
     nem darálja az ember, ahogy abba kis idősíkon bele tud futni.
     (ezeket még kifejtem, de a lényeg, hogy eddig még nyugodtabban alszom alacsony
     idősík nélkül)

4. Nem elég nagy a tőkém ahhoz, hogy 50-100 pip SL-el kereskedjek.
   - Ez a másik örök felvetés: kis pénzből nagyot csinálni és lehetőleg gyorsan.
     Sajnos azt kell mondjam, hogy a tőke mennyisége nem határozhatja meg
     a kereskedésedet. Ez kb. olyan, mintha a hajszínedtől függene mit kereskedsz, azaz
     egy piactól független külső tényezőtől teszed függővé a kereskedési döntésed.
     (amúgy jelenleg a 40-80 pip SL a jellemző nálam)
   - Ha kis tőkéd van, akkor olyan broker kell, akinél tudsz mikro lottal kötni.
   - 50-100pip SL-ű pozikkal is lehet egy hét alatt 2-3% profitot termelni. 
          
5. Türelmetlen vagyok, hamar zárom a nyerő pozit, ezért kis SL-ő trade jöhet csak szóba.
   - Sajnos a türelmetlenség olyan lelki faktor, amin dolgozni kell, azaz változnod kell
     mert a kis SL és kis célár egyértelműen ellened van. A türelmetlenség a kereskedés 
     minden fázisában ellened van, szóval nincs mese.... vagy megszoksz, vagy megszöksz.

     Ezek mellett a kis SL és kis célár ellen szólnak az alábbiak is: A spread kb. 2 pip és a
     piac mostanában csúszkál 2-4 pipet (ha stop vagy market ordereket használunk),  
     már a korábban garantált teljesülés igérő kis brókerek is sokat requot-olnak és
     a piaci árat nehéz elkapni ott ahol látod. De már önmagában egy 20pipes profithoz
     nézve 2pip az 10%, 100pip profithoz nézve meg csak 2% költség. Minél kisebb a profit
     pipekben, annál inkább ellene van a matematika a nyereségességnek. És a 2-4 pip 
     slippage-ről még nem is beszéltünk.
     
     Egy 100 pipes trade esetén én a Dukasnál használhatok slippage kontroll-t a   
     kizárásra, azaz nem vesztek azon, hogy a célárat a piac először egy volatilis hirtelen  
     leszúrással éri el és a kizárásnál egy sima stop orderrel nem kapnám meg a célárat,   
     de a második tesztelésnél már már igen, mert akkor már kevesebb a profit realizálás
     azon a szinten és nem akkora a volatilitás. Egy 10-20 pipes trade-nél a slippage
     kontroll használata kockázatos lehet, mert jó esély van rá, hogy a célár megütése
     után a stop szint megütése jön előbb és csak után a visszatesztelés.
    
     Ez azt jelentheti, hogy kis idősíkon el kell viselj egy 2pip spread plusz 2-4 pip slippage
     azaz 20 pip profitnál 4-6 pip azaz 20-30% költség tényezőt, szemben a nagyobb
     (de még mindid 1-2 napon belül realizálható) idősík max 2%-os kötségével.

     Nagyon durván nézve ha hosszú távon nyerek 3-4 tradeet az olyan, mintha rövid
     távon nyertem volna 4-5-öt. Ez kisarkítva azt jelenti, hogy 25-33%-al hatékonyabb
     trader-nek kell lennem ahhoz, hogy rövidtávon ugyanazt az eredményt hozzam.
     Ha kicsi a slippage az adott brokernél, akkor is 10% körül van ez a mutató.

     Amúgy tavaly, amikor a Dukasnál elkezdtem kereskedni, és megtapasztaltam, hogy
     az ECN-nél milyen rendszeres slippage van a piacon, amikor kitörések megindulnak,
     vagy egy kicsit elgondolkoztam azon, hogy biztos kell-e nekem az ECN. Aztán azt
     mondtam magamnak, hogy előbb utóbb a reális piac felé kell húzzon a többi broker
     is, illetve valamilyen módon behajtja a garantált teljesítés okozta veszteségeit. 
     Ahogy a Tradingroomban hallgattam a fejleményeket, ez szép lassan be is következik.
     Az MT4-es brokerek igyekeznek vesztésre bírni azt aki profittal tud kereskedni.

     Tehát első lépésként, hogy rávedd magad a türelemre, logikus indokokkal meg kell 
     győzni magadat, hogy változtatnod kell, és aztán nincs más, mint szép lassan 
     átszoktatni magadat. Azaz kis idősíkot elhagyni, és nagyobb idősíkon döntéseket
     hozni és pozíciókat nyitni akár minimális mérettel.


6. A piac kis idősíkon is ugyanúgy működik, így gyorsabban tanulok, ha több a trade.
   - Sajnos ez is csak részben igaz. Amikor elkezdtem a kereskedést még jóval igazabb 
     volt, mint ma, de 2004-2006 óta nagyon sokat változott a piac. A kis idősík a robotok
     földje lett. Egyre többen igyekeznek lehalászni a volatilitást a piaci trendektől 
     függetlenül. És nem csak kis pénzekkel rendelkező szerencsevadászokról van szó.
     Ez azt jelenti, hogy sokkal több a kis idősíkú olyan mozgás ami nem értelmezhető a
     nagyobb idősík és a piac állapota alapján. Egyre nehezebb megállpítani, hogy mikor
     ítélhet a piac egy irányt elfáradtnak, és hogy a meginduló ellenirányú mozgás már a
     "nagyok"-kal együtt megy, vagy lesz még egy viszatesztelés/kiütés egy ideálisabb
     beszállási ponthoz.

     Ezen kívül aki kis idősíkon dolgozik, az nem érez rá, vagy csak nagyon lassan érez rá
     a nagyobb idősíkok támasz/ellenállás szintjeinek észrevételére és a T/E szintek körüli
     mozgás logikájára. Nem fog annyira bízni bennük, illetve saját magában, hogy amit lát
     az most valóban erős T/E szint, vagy csak egy rajzolat a charton.

     Tehát ha az a célom, hogy nagyobb idősíkon kereskedjek, akkor jobban járok, ha az 
     adott idősíkokat szimulátorozom, azaz az elmúlt 1-2 évet végigkereskedem
     papíron, vagy szoftverben.

7. Sokkal jobb RR-ű trade-eket lehet kis idősíkon összehozni és/vagy nagy idősíkon nézem a lehetőséget, és kis idősíkon a beszállót.
   - Amit az előző pontban írtam a piacról, az ezt a pontot részben érvényteleníti. Ezen 
     kívül ha megnézed a piacot, szinte minden nagyobb mozgás elindulás egy olyan
     környezetben történik meg, amikor a kis idősíkú tradereket kiütik, és utána gyorsan 
     és jellemzően kis idősíkon kereskedhető jel nélkül fordul és megindul a piac az eredeti
     irányba. Jó RR elérésére két megoldás lehet... az egyik a türelem :), azaz tovább 
     tartod a pozíciót, a másik hogy ha már látsz egy szituációt H4-en, akkor előrelátó és
     türelmes leszel, és kihasználod a várható volatilitást, és nem a teljes pozit nyitod be
     azonnal ahogy a jeled megjelenik, hanem részekben építed be (ez nem egyenértékű
     a leátlagolással, mert nem növeled a kockázatot egy meghatározott szint fölé,
     csak adott kockázati kereteken belül épül a pozi)
.

     Sok esetben a mozgások beindulása makro adatok megjelenése környékén, illetve hírek
     vagy kommentek megjelenése környékén történik. Mindkét esetben illikvid piaci  
     környezet alakulhat ki amelyben a csapkodás jóval nagyobb lehet, mint 10-20 pip. Ezt
     a legtöbb szűk SL-el nyitott pozíció nem éli túl.

Mindezek mellett a legtöbben azért vágunk ebbe bele, hogy általánosságában véve szabadabbak és függetlenebbek lehessünk, mint amit egy normál munkával el lehet érni. Ha ez a cél is ott lebeg a szemed előtt, akkor saját és ismerősök tapasztalata alapján
az kell mondjam, hogy hagyd békén a kis idősíkokat (m1, m5, m15) ha manuálisan kereskedsz. Nyugodtabb, szabadabb és egészségesebb életed lesz.

Nagyon vékony az a hajszál, ami elválasztja az üzletként művelt kereskedést, a
szerencsejáték szenvedélytől. És vak az aki nem látja be, hogy a kis idősíkú kereskedés
esetén az utóbbi veszélye sokkal-sokkal nagyobb! Ugyanis ebben az esetben ellened van egy fontos tényező... Az idő!
Több szempontból is:
- A döntési idő hiánya okozta stressz,
- A kis idősíkú kereskedésre alkalmas idő "eltalálása" közben sok időt fecsérelsz el,
- A pihenési idő hiánya miatti stressz felhalmozódás (öt nap kereskedés után kevés a két nap hétvége a teljes regenerálódáshoz.... az aránynak közel fordítva kellene lenni)
- Ahogy az idő tellik csökken az esélyed arra, hogy egy kis idősíkú trade jól süljön el.
(egyre valószínűbb, hogy rángatás/kiütés lesz a megindulás előtt)
- És a végén, de nem utolsó sorban az a tudat is frusztrál, hogy az életedből mennyi időt
  fecsérelsz el extra eredmény nélkül úgy,hogy közben még rosszul is érzed magad.
 

Biztos fölmerül a kérdés sokakban, hogy "Ok Wik. Ezt mind értem.... És hogy megy azóta a kereskedés? Mennyire sikerült átállni?"

"Szerencsémre" korábban is igyekeztem olyan módszerek alapján kereskedni, amik idősík
függetlenek. Egy ilyen váltásra már készültem korábban is, de akkor nem zárkóztam el a kis idősíkoktól teljesen és amikor a piac tavaly ősszel ismét el kezdett jobban mozogni végül visszatáncoltam (nem kellett volna).

Mióta elhagytam a H1 alatti vidéket, az életem azóta nagyságrendekkel nyugodtabb, és sokmindenre van időm, amire már régóta nem volt. A kereskedésem pozitív eredményű, de nagyon sok lehetőséget elszalasztottam az utóbbi 1-2 hónapban.

Ezt úgy kell érteni, hogy kielemeztem egy helyzetet vártam a jelet, és amikor a jel megérkezett, nem kötöttem be, hanem még vártam kis visszatesztet, illetve ha a piac elindult kicsit az irányomba, akkor már nem akartam üldözni és nem figyeltem tovább a lehetőséget, és ha később jött a visszateszt arról már lemaradtam. Rá kellett szokjak a
piacnak erre a ritmusára, mert ami kis idősíkon megtörtént 15-60percen belül, az itt néha 1-4 órán belül lesz valamikor. Erre ráépült az is, hogy amikor beérett az EURUSD GBPUSD leszakadás, akkor a H4 jelek után sokszor nem volt szinte semmi korrekció hanem a piac
egyszerűen megindult. Ezek után úgy éreztem magam, mint akit leiskoláztak :),
és az EURGBP leszakadás H4 jelére nyitott pozit túlméreteztem.... természetesen ott még egyszer visszatesztelték a H4 letörési pontot és kiütötték a szűk stoppal jelre beszállókat ("szerencsémre" a H4 szintet jól mértem föl és az én SL-em nem a jel fölött, hanem a jelhez közeli szint fölött volt - Erről még csinálok egy video-t, mert "állatorvosi ló" trade :) )

Egyértelmű, hogy még nem voltam annyira magabiztos, nem éreztem/érzem annyira otthonosan magam a nagyobb idősíkú pozíciókban. Ez most így kb 3-4 hónap után
(május-júliusban nem voltam túl aktív, augusztusban kezdtem újra napi rendszerességgel kereskedési szándékkal elemezni) kezd sokkal kényelmesebbé válni.
Ez igaz mind a kereskedési lehetőségek kivárására, és a megnyitott pozik beérésére is.

Most úgy látom, hogy a kis idősíkú kereskedésben a pozíció nyitásoknál a "gomb megnyomásához" hozzájárult egyfajta fajta "harci szellem", ami nagyjából a döntési
kényszer okozta stressz megnyilvánulása, ami cselekvésre készteti az embert, hogy
ki tudjon szabadulni az adott stresszes állapotból (ugye az evolúciós beidegződés
stressz=életveszély ami cselekvést indukál).
Ez nagyobb idősíkon szépen el tud tűnni... olyan szépen, hogy aztán az ember hajlamos lesz Pató Pálkodásra. Félreértés ne essék, tudom, hogy az a jó, ha teljesen hideg fejjel tudunk pozíciót nyitni és sokkal jobban is érzem így magam. Persze a nagyobb idősíkokra is csak akkor igaz ez, ha nem a hirtelen meglátottat, hanem a rendesen végiggondoltat, megfelelő pozíció mérettel, kötjük be.

(off:közben kaptam a hírt, hogy Angela Merkel és Sarkozi közös nyilatkozatot fog tenni... na már közösen tradelnek.... ez az igazi benfentes kereskedés :D )
 

Aki nem ezen a véleményen van, de 1-5000USD-s számlát scalpol, vagy demo-zik, azt
kérem ne háborogjon a fentieken. Aki 1-2 éve kereskedik kis idősíkon, az szintén ne.
Én is tudom mennyire hittem benne, hogy képes vagyok és leszek minden ellenérven
úrrá lenni és mennyire nem tetszett amikor a tapasztaltabbak igyekeztek lebeszélni
a kis idősíkról. (Köztük a DLPH is..... god bless :( )

No, ennyit erről...

Hamarosan jelentkezem az ígért EURGBP trade videóval.

Addig is jó kereskedést és nyugodt alvást!
Wik

 

 

 

23 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://devizatozsde.blog.hu/api/trackback/id/tr313032624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shortosgyula · http://valodiforex.wordpress.com/ 2011.09.13. 20:45:02

A legtöbb ponttal maximálisan egyetértek.
Önmagában az m1, m5 kuka egy ideje.
Viszont az m15 már nagyon oké de ízlések és pofonok persze.
Nem szabad leragadni egy idősíkon én azt mondom, hiszen nincs m1 meg m5 vagy h1 mozgás hanem MOZGÁS van amit összességében kell látni. Persze ez lehetetlen sok páron.
Ne add fel , hajrá Wik!

targ 2011.09.13. 21:02:48

Most kereskedjünk vagy ne? Ez itt a kérdés.
Üdv ta

hzsolt 2011.09.13. 21:54:11

Szia,

Több éve olvasom a blogodat, de ez a bejegyzés vitt ár az első hozzászólásomra. Már eddig is illet volna gratulálnom, de ez a cikk a korona az eddigi bejegyzéseken. Több éve kereskedem, hasonló pályát futottam be én is. Végül egy éve csináltam egy Tradinghouse nevű dolgot (www.tradinghous.hu), ahol együtt kereskedünk, és különféle szolgáltatásokat nyújtunk. Itt rengeteg emberrel találkoztam, és egy csomó háttérinformáció eljuott hozzám. Ezek alapján 100%ban igazat adok minden sorodnak. Azt gondolom nem befejezted, hanem most kezdted el, amihez sok sikert kívánok. Udvariasságból nem említetted, hogy a brókercégeknek, és kialakult tőzsdeiparnak arra van szüksége, hogy minél többen kis idősíkon kereskedjenek: ekkor lesz sok jutalék, sok számladarálás, nullázás, ekkor veszik meg a robotot, és méregdrága oktatásokat. Hosszú távú kereskedéshez nem sok kell ezekből, és ott jutalék sem sok terem.

Nekem még annyi hiányzott, hogy a pozíciómenedzselést tudjam automatizálni hetes/napos/h4/h1 pozíciókra. Erre és más egyéb hasznos dologra írtunk egy kereskedési rendszert az elmúlt fél évben, azóta a hosszútávú kereskedés nyugodtan mondhatom, hogy NULLA mentális terhelést és egészen minimális időt igényel. És a profit sem rosszab, mint daytradenél, sőt!

Tehát azt gondolom jó irányba mész.
Érdekes ugyanezt írtam le pár nappal ezelőtt saját blogomon, csak nem ennyire alaposan mint Te, hanem kicsit költői formában :)

tozsde.mlsv.hu/?p=1218

Üdv,

és sok sikert ezen az úton!

Zsolt

shortosgyula · http://valodiforex.wordpress.com/ 2011.09.13. 22:14:25

"A rendszer két ok miatt kapta a Rainbow (Szivárvány) nevet:"

3, pont : a szivárvány a melegek jele

ne haragudj kolléga de ebből Te pénzt keresel?
Ezzel az oldallal, ilyen iszonyat lassú elérési idejű szerveren?
Ez valami vicc?
Mert annak nagyon jó :)

neomodel 2011.09.14. 02:02:39

Kaptam egy értesítő e-mailt erről a bejegyzésről, ezért reagálok rá röviden.

A magam részéről, mint ahogyan korábban is írtam, senkinek sem javaslom a devizakereskedést, de még az ennél kicsit lájtosabb rv.kereskedést sem. Aki ugyanis kereskedni akar ezen a területen, csak és kizárólag veszíthet. Lehet természetesen devizapozíciót és rv. pozíciót is fölvenni, de ez nem egyenlő a kereskedéssel, hanem inkább a befektetés egyik formájának lehet tekinteni. Mivel ez a befektetés egyik formája, ezért ezek kivétel nélkül hosszútávú dolgok, a 15 perces meg a 4 órás, meg akár napon túl tartott pozíciókkal összevetve mindenképpen. Ezen poziciók megnyitásához és nem a futtatásához kell a türelem, aminek a magukat előszeretettel trédereknek nevezett társaság amúgy is híjján van, a legtöbbször a veszteségben ül türelmesen, bármilyen kis nyereség esetén alig várja, hogy bezsebelhesse azt, majd sápítozik, mennyire jól gondolta, és mi lett volna, ha...etc. Unalmasan ismerős szerintem sokaknak, mégsem tudnak rajta változtatni. Kereskedői szemlélettel nem is fognak soha, ugyanis a türelem annyira idegen a többség felfogásától, hogy leírhatatlan, úgy is mondhatnám ebből a szemszögböl irreleváns.
A fejekben tökéletes zűrzavar uralkodik már a rendelkezésre álló pénzzel és az azzal reálisan megkereshető profittal kapcsolatban is. Amit pedig az oktatással foglalkozó oldalakon művelnek és tananyag címen előadnak, az maga a sötétség, akiknek valamilyen okból valamilyen szinten figyeltem a tevékenységüket, nota bene még egy-két kommentet is beküldtem amikor már nagyon kiverték nálam a biztosítékot, nos ezek elég rövid idő alatt, (fél-egy év max.) halkan és csendben kimúltak, egyszer csak elmaradtak a bejegyzések és zombi lett az oldaluk. Mindegyik.
Akik meg befizettek rá, meg bérletet váltottak és várták a csodát, és megtanultak ezernyi ostobaságot, kütyümütyüt, megnéztek videós tananyagokat, (Wik ne is haragudj, de pl. a mozgóátlagos előadásod pontosan illeszkedik ebbe a életidőt leadáró, feleslegességek sorába) szóval rájöttek, hogy rászedték őket és pontosan ott tartanak, mint az "oktatásuk" előtt, azaz sehol, csak néhány százezer forintjuk bánta, az egyik amit az oktatásra fizettek a másik összeg amit a számlájukon elégettek. Ha szerencsések, nincs is több pénzük újfent elkezdeni.
Az a helyzet, hogy szinte kivétel nélkül vak vezet világtalant ezen a területen, sikertelen, pénzüket elbukott, de azért megfelelően pofátlan emberek adnak el oktatásokat, olyan hihetetlen hülyeségekkel, amit már konkrétan büntetni is lehetne és kellene is, nyilván a pszáfnak kisebb dolga is nagyobb annál, hogy ezeket a kishalakat hajkurásza.
Aki nem tudja tanítja, bizony, pontosabban aki tanítja az már tudja, hogy a tanításért beszedett pénz egy teljesen biztos, stresszmentes profit, szemben a "trédeléssel", ami legfeljebb pénzégetőnek nevezhető, az irgalmatlan érzelmi hullámzás elviseléséről nem is beszélve, nem is szokott emiatt e tevékenység sokáig tartani. Ellenben tanítani, erre elegáns honlapot szerkeszteni, teletűzdelni laikusoknak titokzatos fogalmakkal, úgy feltüntetni ezt az egészet, mintha valami értelmes, hasznothajtó tevékenység lenne, jó sokat elkérni érte, amit, ha összeadok, adott esetben egy fizetős főiskolai kurzus teljes költségét fedezné is, diplomával a végén, szóval ez maga az aljasság. És akkor nem fogalmaztam erősen. Igaz egy főiskolai képzésen tanulni is kellene évekig, és mi lesz a meggazdagodással. Hagyjuk.

Mint mondtam lehet valakinek forexes vagy más megbízható platformon számlája, amin tud kereskedni mindenféle instrumentumot, azonban ez csak egy szelete egy befektetésből profitra vágyó ember ténykedésének, és nem kizárólag ebben mozog, mert akkor halálra van ítélve pénzügyi szempontból.

Említetted DLPH-t (Isten nyugosztalja), tudod nála hozzáértőbbet nem ismertem ezen a területen, a hosszú, nyugalmas trendekbe való beleülés nagymestere volt, mégis úgy lett, ahogyan...

Wik, további sok sikert, sok haszonnal járó valódi befektetéseket kívánok, és mindehhez sok türelmet és kitartást. Akkor működni fog, ameddig csak le tudod nyomni a billntyűt....

hzsolt 2011.09.14. 06:54:28

@shortosgyula: Szia!

Lehet, hogy Neked ezt jelenti a szivárvány, nekem nem. Annak ellenére, hogy hallottam arról, hogy van akinek ez jut róla eszébe, még soha sem tudtam így tekinteni egy szivárványra. (Sok múlik az ember szemén)

Nem haragszok, de ebből pénzt keresek két féleképpen: Egyrészt ezzel a rendszerrel kereskedek éles számlán H1-nél nagyobb idősíkon, ami profitot jelent. Másrészt nagyon sok ügyfelünk, aki nem ragadt le a meleges hasonlatodon, hanem kipróbálta, és használta, pénzt adott érte, mert úgy érezte segíti a kereskedését.

A letöltési sebességgel pár hete valóban gondok vannak, ezért bocs, ezen dolgozunk. Van több blogom is, de ezt egy külön IP címen üzemeltetem, és pár hete egy IP címről folyamatos DOS támadást kapunk. Átraktuk máshova, ment pár napig, majd újra kezdték. Más megoldás lesz.

Egyébként abszolut nem vicc a dolog. Pont olyan dolgok miatt jött létre, amikről Wik írt: én is azt látom, hogy nagyon nagy a szakadék marketingekben megjelenő ígéretek és a valóság között, aminek az eredménye rengeteg sikertelen, és csalódott tréder (akik közül sokan nálam kötnek ki:) ). Az ilyen cikkek, amit Wik írt segítenek a tisztán látásban, és mi is ezt tűztük ki célul: eddigi visszajelzéseink alapján ez sikerült is.

Egyébként szerintem félreértetted Wik írását: "Ne add fel , hajrá Wik! "

Szerintem Wik nem adta fel, hanem eddigi tapasztalati alapján úgy döntött hogy sokkal bölcsebb dolog magasabb idősíkon kereskedni, és szakítani a rövid idősíkkal, és ezt alaposan megindokolta. Én itt semmi feladást nem látok.

Ugyanezen az úton én is végig mentem, és ugyanarra jutottam. Nem arról van szó, hogy nem voltam sikeres daytradeben, hanem sokkal jobbak az eredmények magasabb idősíkon, kevesebb időráfordítással, kevesebb stresszel, egy sokkal emberibb életritmussal. Én ezt hallottam ki Wik cikkéből, és erre írtam, hogy abszolut egyetértek minden megállapításával.

Egyébként udvariasabb dolognak tartom, ha valamit/valakit előbb megismersz, és utána minősítgetsz. Épp ezért szívesen adok Neked akár ingyen is egy ilyen expertet, hogy ki tud próbálni (na ragadj le a nevénél), de akár szívesen be is mutatom Neked skypon keresztül ha érdekel, és egymást is meg tudjuk ismerni. A Tradinghouse legnagyobb hozadéka, hogy rengeteg értékes embert ismertem meg, amit pénzben nem lehet kifejezni. Veled is szívesen megismerkedem, olvastam a beírásaidat, és nagyon tetszettek.

Üdv,

és sok sikert!

Zsolt

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2011.09.14. 08:12:41

Shortosgyula,

Nem adom fel. A piac nap, mint nap megerősít abban, hogy van keresnivalóm rajta, csak türelmes legyek hozzá. :)

Hogy M15 jó-e vagy sem? Személy szerint egész addig nem nézek rá, amíg H1-en nem látok olyan szituációt, ami utalhat arra, hogy egy m15-ös ármozgás beszűkülésből való kitörés, vagy egy napon belüli momentum utáni korrekcióból továbbmenetel megtörténhet. Alap idősíknak nem nézem, és nem is ragadhatok rajta ha leváltottam rá, és nem tudok egyértelmű képet alkotni, akkor azonnal visszaváltom és békénhagyom.

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2011.09.14. 08:18:27

Off: Múltkor KMisi írta, hogy csináltak Kecskeméten egy díjmentes klubbot... ennek örültem, és gondolkodom rajta, hogy Veszprémben összehozzak egyet.

Akit érdekelne küldjön egy emailt VeszpremFx tárggyal a schumann kukac project pont hu -ra. Akinek van ötlete megfelelő teremre (Veszprémben) annak is örülnék.

Forex Klub · http://forexklub.hu 2011.09.14. 11:51:21

Csatlakozom Shortosgyulához, szerintem sem az alacsonyabb időtávokkal van a gond, hanem inkább azzal, hogy a kereskedőknek nincs hosszabb távú elképzelésük az árfolyamok magasabb idősíkú mozgásairól. Megértem Wikfx döntését amiért a nagyobb időtávok felé orientálódik, sok igazság van abban amit leírt.

alterman 2011.09.14. 19:22:44

Kedves Wik!
Nagyon örülök hogy végül is csak a kis idősíkú kereskedést hagytad abba,és nem az egészet,mint ahogy azt már egyes ismerőseim rémhírei mondták!:)Lehet hogy megkellene a bejegyzés főcímét változtatnod?!:)
Talán emlékszel még,amikor én megemlítettem Neked,hogy az egészségünkre különösen figyelnünk kell.Ez érvényes a magánéletünkre is.
Sajnos a kis idősík nem segít ebben nekünk.Én mindíg azt mondom mindenkinek,hogy ha 1 órás charton óránként elemzünk és döntünk,akkor az egy perces charton pontosan 60 szoros munkát kell végeznünk.(sokan túlzásnak tartják,de azt hiszem maradjunk ennyiben).A nagy kérdés,hogy akkor a profit is 60 szoros lehet?Sajnos nem!Valóban sokkal több pipet gyüjthetünk kis idősíkon egy jó stratégiával,de hatványozottan növekszik az időigény,és a munka is ezzel együtt.Ha elfogadjuk például azt a teoriát,hogy az árak mozgását 3 dolog határozza meg mint:
-a trend,
-az árra hato nyomás
-egy véletlen faktor véletlenszerű számmal
akkor bizony azt is tudnunk kell,hogy a véletlen faktor véletlenszerű számának van egy érdekes tulajdonsága,mégpedig az,hogy nem függ az időtől,tehát az idősíktól sem.
Ennek következtében ugyanazzal a számmal jelenik meg a véletlen faktor 1 perces charton,mint akár napos charton.Bizony például egy 30 pipes 10 másötperces elmozdulás,ami a véletlennek köszönhető,sokkal nagyobb a "nyoma"1 perces,mint napos,vagy akár hetes idősíkon.Ezért sokkal kiszámíthatatlanabb.Ezért sokkal stesszesebb.
Mégis hidd el,jobb hogy végig jártad te magad ezt az utat,mert teljes egészében megismerted a kis idősíkok tulajdonságát.Innen sokkal könnyebb tovább lépni felfele,mert tudod honnan jöttél!!
Természetesen igazad van a megfigyeléseidet illetően,hát persze hogy minden letörést szinte visszatesztel az ármozgás,és az is igaz,hogy egy nagy trend megindulásakor ki kell seperni a piacot a potyalesőktől.Nem szép szó,de így néznek a brókerek azokra a traderekre,akik néhány pip Sl alkalmazásával próbálnak benne lenni a nagy trendek elejében.Ha a piac hagyná hogy ez sok embernek sikerüljön,akkor irtózatos pézeket tudnának sokan keresni.Ezzel nem is lenne gond,de ezt a profitot valakinek ki is kell fizetni,mert a pénz nem terem magától,hanem kell ellen oldal is.Ezért tesztel általában minden sokak által használt szinteket vissza az ár.Ezt viszont akár ki is lehet használni,ha érted mire gondolok.
Minden idősíkon lehet profitot termelni,csak kell hozzá stratégia.Olyan idősík kell,amely személyiségünknek a leg megfelelőbb,és olyan stratégia,amely személyiségünknek a leg megfelelőbb.
Én remélem,hogy Te ezeket így már megtaláltad!:)

kmisi · http://5mp.eu/web.php?a=moneymentor 2011.09.15. 11:10:37

Az elmúlt napokban 2 érdekes eset is történt: Wik befejezte az alacsony idősíkú spekulálást, ill. chartknight is lenullázta magát egy szédületes teljesítmény után.

Mindkét eset azt erősíti bennem, amit régóta mondogatok: ez bizony kockázatos műfaj, s meggyőződésem, hogy nem való mindenkinek.

Mi a legnagyobb baj? Én nem az idősíkokban látom. A legtöbb embernek kevés a pénzügyi ismerete. Többségüket átvágta egy hitelügynök, így eladósodtak, vagy egy biztosítási ügynök, ezért rossz unit-linkedbe fektették a pénzüket, s most meg jönnek a forex akadémiák, egyetemek és egyéb üzleties szolgáltatók, s MIFID, szaktudás, PSZÁF engedély nélkül, nagy pénzért elhúzzák az újabb mézesmadzagot.

Az újabb csalódás ellen csak az az orvosság, ha csodavárás helyett mindenki a saját tudásához, kockázatvállalásához, tőkéjéhez, céljaihoz, azok időtávjához mérten választ pénzügyi terméket a tőkepiaci egyenesről.

Mi a baj a jó öreg pénzpiaci alappal, kincstárjeggyel, kötvényekkel? Miért ne lehetne ingatlan helyett ingatlan-alapban gondolkodni? Miért ne vegyünk alulértékelt részvényeket középtávra?

S ha már nagyon megy, tapasztalatot és pénzt szerzett valaki, felépítette a befektetési piramisát, megtanulta érzelmileg elviselni a kockázatot, na akkor kezdjen spekulálni élesben valaki tőkeáttétellel, de csak a tőkéje töredék részével.

Ugyanakkor nem haszontalan ezzel évekig foglalkozni elméletben, gyakorlatban: sok olyan tudást, tapasztalatot hoz ez a felgyorsult piac, amit lehet használni a döntéshozatalnál máshol is (pl. a technikai elemzés bármely terméknél, bármely idősíkon segíthet, a legfontosabb hírek, bejelentések minden szektorra hatnak, a moneymenedzsment, kockázatkezelés is univerzális…)

Én ennek szellemében csinálom
munkám, építgetem a weboldalam, próbálok szembe menni a drága pénzért oktató-szolgáltató gurukkal.

(Egyébként a weboldalam és tőzsdeklubunk bár ingyenesen ad át információkat, de mégis láthatólag sokkal kevesebb embert érdekel, mint egy-egy fizetős, megreklámozott tanfolyam, tradingroom. Na, erre varrjon gombot valaki. :)

inflexio 2011.09.15. 11:15:24

Szia Wik! Teljesen egyetértek az indoklással, miért érdemes hosszabb távon, nagyobb elmozdulásra kereskedni. Az én számomra ez szerencsére szinte az elejétől fogva világos volt. Szerintem még egy feljlődési szakasz áll most előtted, aminek során rá fogsz jönni, hogy teljesen algoritmikusan érdemes kereskedni. Ha emellett a pozíciód méretét és a kereskedésre szánt tőkét is megfelelően választod meg, akkor ez teljes mértékben stresszmentes kereskedést biztosít, illetve automatizálva nullához közeli időráfordítást igényel. És ezzel végre eljutunk az eredeti célhoz: kevés munkával sok pénzt keresni. :-)

szgy 2011.09.16. 23:52:42

egy tipp: egyszerre több idősíkot kell nézni. jelzést a magasabbon, belépést az alacsonyabbon. csökkenthető a kockázat.

a stresszt és a képernyő nézegetést jócskán le lehet csökkenteni, én írtam egy programot ami nézi az összes devizapárt és idősíkot (helyettem folyik ki a szeme :-) ) és figyelmeztet ha valami említésre méltó alakul.

ha rossz a MM stratégia akkor magas idősíkon magas SL-el néhány tévedés elég ahhoz hogy hazavágja az ember a számláját. nem hülyeség a tőke csak max. 1-3%-át kockáztatni.

üdv.

Andris. 2011.09.17. 12:13:30

Sziasztok!

Egy rövid hozzászólás erejéig, én is csatlakoznék az egyetértők táborához. :)
Nem különös módon, talán egy kis elfogultsággal is, Inflexió hozzászólására bólogattam.
Miután három évig, napi nyolc órában figyeltem az M5-öt és mesterévé váltam az összes technikai és funda elemzésnek, azóta tudok pénzt keresni amióta összesen napi két percet töltök két chart rápillantásával. A félautomata rendszerem szinte mindent elvégez helyettem. Tudatosan szokattam magam ahhoz, hogy ne vegyem figyelembe az „algoritmusomnak” ellentmondó, ezernyi okokkal megmagyarázható „rángatásokat”, „zörejeket”. Ehhez, (az alapvető emberi természetből kifolyó okok miatt) nekem szükségem volt arra, hogy gyakorlatilag ne figyeljek a piacra, csakis kizárólag a stratégiámra. Ja és minden szempontból a H1-et ajánlom.

Üdv.: Andris

cvnc 2011.09.19. 16:43:13

Szia Wik!

Ébresztett pár gondolatot a bejegyzésed.
Szerintem ez a történet nem az idősíkokról szól.
Nyilván tudod elemezni az információt amit látsz a chaton úgy h4-h1-en mint m15-m5-ön. Hogy pontosan milyen setupokat kereskedsz azt nem tudom, de itt még csak nem is arról van szó, hogy azok működnek-e vagy sem (bár írtad, hogy a piac más arcát mutatta de ez sem számít) mert ennyi év gyakorlattal biztosan elég jó arányban meg tudod különböztetni a kereskedhető helyzeteket a beugratósaktól. Szerintem egyedül a lélektani tényezőkről szól az egész.
Abból, hogy milyen sok kötésed van arra következtetnék, hogy túl nagy teljesítmény kényszer alatt vagy és ami a legjobban rongálja az eredményedet az a kimaradástól való félelmed.

A nélkül, hogy nagyon a részletekbe mennék nehéz erről értelmesen írni, de nagy vonalakban a visszatesztek és kistoppolódások, illetve az m5-m15 jel nélkül kialakuló nagy mozgásokból kimaradás témához kapcsolódóan csak annyit: ha vársz egy NEKED MEGFELELŐ!! beszállási lehetőségre és csak akkor kötsz ha az m5-m15 kép ennek megfelelő akkor sokszor el kell fogadni, hogy a piac e nélkül a jel nélkül is mehet arra amerre te vártad és te még sem vagy benne. Viszont ez ingyen van. Ha meg nem várod meg a setupodat, hanem a felettes idősík alapján azonosított környezet önmagában jelenti neked a jó beszállót akkor ne akarj m5-m15-re méretezett stopokkal dolgozni! (ezt a kitérőt nem is elsősorban neked írtam, inkább a többi kommentelőnek)

Nem arról van tehát szó, hogy mindenképpen valami nagyot akarsz domborítani és ez felrúgja az ésszerű szabályaidat? Blog, kereskedő szoba, család, barátok mindenki azt várja, hogy még jobb teljesítményt nyújts. De te már elég jó vagy akkor is ha hetente csak 2 kötésed van, nem kell napi szinten akár többször is bizonyítani, hogy te tudod merre megy a piac. Őszintén, nem úgy ülsz le a géphez, hogy na nézzük hol kapom el a grabancát, hogy pénzt akarsz keresni setup helyett? (tudom ez elég hülyén hangzik, de aki napon belül szokott kereskedni biztosan érti mire gondolok)

Ha a hozzászólásom a legkisebb mértékben is bántó elnézést kérek. Semmi efféle szándékom nincs csak őszinte akartam lenni. Tudom milyen nehéz amit csinálsz és azt is, hogy nagyon jó vagy benne! További sok sikert!

Üdv, S. Gábor

inflexio 2011.09.20. 10:22:17

@cvnc: Évtizedes tapasztalat és nagyon sikeres kereskedői pálya olvasható ki ebből a néhány sorodból is. Nem te vagy véletlenül, akinek az írásai a legnagyobb hatással voltak rám, de évek óta eltűnt a magyar fórumokról (Maximus)?

desirous 2011.09.21. 09:09:26

@szgy: Szia! tudnál infót küldeni az általad írt progiról, amit itt említesz. érdekelne, ha publikus.
köszönöm.

szgy 2011.09.21. 10:44:05

@desirous:

szia,

a program saját fejlesztés, nem annyira titkos de annyira saját magamra szabott hogy nem mennél vele túl sokra. a lényege röviden:

elemzi a bróker (FXOpen ECN) 34 párjának adatait, mind a 9 idősíkon.
több részből áll, van egy külön kis EA ami csak azzal foglalkozik hogy a legfrissebb adatok betöltését ellenőrzi. van egy spread elemző ami ahhoz készíti elő az adatokat hogy a lehető legalacsonyabb spread-el tudjak kereskedést nyitni, erre is van külön script.

az elemzésben használt dolgok: S/R szintek a (super_sr6 alapján), harmonic (gartley, bat, crab, butterfly) alakzatok (zup_v93 alapján), saját fejlesztésű: napi, het, havi pivot szintek, RSI trendline break, divergencia és sima trendvonalak. összességében még mindig fejlesztés
alatt van, néha hozzáteszek ezt-azt, most pl. a flag minta hatékony
felderítésén dolgozom. vagy változtatom a jelzések mikéntjét ahogy
éppen kényelmesebbnek találom.

a divergencia indikátor rész már egy ideje publikus lett, a
www.forexmt4.com/Gyula/ oldalról letölthető, leírások, program,
példák, minden. ez elég hiánypótló indikátor lett, egyben kezeli kb. 20 indikátor kb. 70 változatának divergencia jelzéseit.
tud rendes, rejtett, egyszeres vagy többszörös (ötszörös szintig) divergenciákat, elég összetett paraméterezése miatt jól alakítható.
nem egyszerű beállítani de ha megvan akkor jól használható. a beállításban
tudok segíteni.

a www.forexmt4.com/ oldalon rengeteg más hasznos dolog található,
a yahoo forexes csoportjának is az archívuma, sok minden más mellett
(nem én üzemeltetem).

az RSI trendline is publikus lett:
www.forexfactory.com/showthread.php?p=4823217#post4823217
(ez még nem az a változat ami a break-jelzést is adja).

ide nem lehet fájlt csatolni.

üdv.

BPFX 2011.09.23. 10:54:36

Jó volt az írás, egyetértek vele Wik!
Mindenkinek rá kell jönnie, hogy neki mi a legjobb, melyik idősík, melyik módszer, stb.
szabolcs

abiscezs 2011.10.03. 17:00:17

@BPFX: Szia Szabolcs,

szerintem sokakat érdekel a téma. Most hogy a Dexia bankkal is problémák vannak (az egyik legnagyobb görög kitettsége van), kell-e félnie a mezei BP forex számla tulajdonosnak (Dexia a letétkezelő). Egy pár nyugtató szót ha tudnál mondani ezzel kapcsolatban, megköszönném.

üdv.

BPFX 2011.10.03. 17:17:07

Szia

Általánosságban sok európai bank szóbakerülhet manapság.

A WHS-nél levő pénzek jelenleg egyenlő arányban vannak megosztva a Dexia és a Barclays bankok között. Így mindkét bank biztosítása vonatkozik a számlákra.
Ez a Dexia esetében 100ezer EUR.

Másrészt megnyugtató, hogy a Dexia gyakorlatilag állami bank, három ország tulajdonában van: Franciaország, Belgium és Luxemburg. Nehezen képzelhető el, hogy az államok hagynák bedőlni a bankot.

Mindenesetre a WHS azonnal át tudja irányítani a letéteket a Barclays-hoz, akármi is történjen, anélkül, hogy a kereskedés bármilyen hátrányt szenvedne.

Egy kis jó hír: végre elindult az MT4 éles szervere a WHS-nél is. Még kell egy kis idő, amíg a site-ot és a nyomtatványokat előkészítjük, de tudunk már éles MT4 számlákat fogadni.

ursa 2015.08.29. 15:15:19

MT 5 ben pozicio nyitáskor azt adja be hogy érvénytelen sl vagy tp Ez mért van?
süti beállítások módosítása