HTML

próba

Forex - Devizatőzsde

útmutató a forex kereskedéshez, tapasztalatok a piacról

Friss topikok

A szerző

Üdvözöllek a blogon! Javaslom kezd az elejéről, még ha sok is lesz :) (2007 augusztus, ott be is mutatkozom, bár nem az lesz a legérdekesebb) Mostanában már gyakran előfordul, hogy olyan kérdés érkezik hozzám/vetődik fel a blogban, amit már kitárgyaltunk, vagy nem a megfelelő bejegyzéshez fűzik. Ezért is kérlek, hogy nézd végig a már meglévő blog témákat. WikFx - Schumann Viktor

2008.06.11. 19:23 WikFx

A veszteség elfogadása - M.D. nyomán

Sziasztok,

Azok a bejegyzéseim, amik "M.D. nyomán" jelzéssle bírnak, azokban jelzem, hogy a téma Mark Douglas írásai ihletésére jöttek. De továbbra is csak olyan dolgok, gondolatok, amelyeket igaznak/valósnak tartok és saját tapasztlataimmal igazolni tudom, igazolva látom azok tükrében.

A veszteség elfogadása alapvető probléma a kereskedésben és a veszteség el nem fogadása súlyos gondokhoz vezet. Sokáig keresed és elemzed a dolgokat a kereskedésedben, miért stoppol ki, miért stresszes, miért nehéz, és közben az egész gyökere valahol  mélyen ot van benned: nem fogadtad el tökéletesen azt, hogy a trade-ed eredménye negatív is lehet.
Minden szabály betartása, a leg tökéletesebb setup és elemzés ellenére.....VESZTHETSZ egy trade-en. Ennek tökéletes elfogadása esetén nincs stressz a trade közben, nem vállalsz extra kockázatot kapzsiságból, mert nem vagy képes "negligálni" azt az alapvető igazságot, hogy vesztes lehet a trade. Nem bonyolódsz revange tradingbe, mert nem okoz a veszteség extra érzelmi hullámzást.

Az én kiegészítésem az, hogy:
SZERESD AZ APRÓ VESZTESÉGET!
Az apró veszteség azt mutatja, hogy képes vagy kicsukni a pozit, ha az ellened megy és elkerülöd a legnagyobb hibát, a hibernációt, reménykedést és leátlagolást. Hibernációnak hívom azt, amikor ledermedsz mert mégis ellened megy az a "tökéletes pozi" és lehúzod kicsit az SL-t, hogy ne stoppoljon ki, majd túl nagy lesz a bukó és nem bírod kicsukni, mert majdcsak megfordul, esetleg még rá is veszel, mert "biztosan" megordul és így jobb az átlagáram, vagy visszanyerem az eddigi bukót.

Az apró veszteség azt mutatja, hogy képes vagy fegyelmezetten betartani a maximális kockázat szabályodat, ami talán fontosabb a végső sikerhez, mint amennyire most gondolod.


Mond el magadban reggelenként, vagy akár minden "balos" trade után:
"Elfogadom, hogy a piac bármikor ellenem mehet. Ezért tudtosan választom meg a pozi méretet és az SL szintet. Ha az SL aktivált veszek egy mély levegőt és arra gondolok, hogy ismét megmentettem a számlámat a kiszáradástól és egy tapasztalattal közelebb jutottam a sikerhez. Eldöntöm, hogy a kovetkező trade amit megteszek, kizárólag egy egyértelmű, jól kitesztelt setup lehet, amit kivárok(!!!). Ezzel visszavezetem magam a helyes gondolkodásmódra és kereskedési stílusra."

Üdv.
Wik

10 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://devizatozsde.blog.hu/api/trackback/id/tr1515217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kmisi 2008.06.26. 08:32:16

„Minden szabály betartása, a legtökéletesebb setup és elemzés ellenére.....VESZTHETSZ egy trade-en”.

A mondat második fele sajnos igaz. De ezt a legnehezebb megemészteni.

Általában megszoktuk ugyanis, hogy ha értünk ahhoz, amit csinálunk, s jól dolgozunk, akkor fizetést kapunk, amiből meg tudunk élni.

Itt azonban nem mindig van így. S ilyenkor vagy elfogadjuk ezt tényként, vagy jönnek a kérdések, amire nehéz válaszolni. Tényleg értünk hozzá? Tényleg jól csináljuk? Ha igen, akkor hogyan magyarázom meg az asszonynak, hogy „bocs drága, én profi vagyok, de ma nem megyünk shoppingolni, mert elbuktam a heti nyereséget”?

Én úgy gondolom, hogy éppen ezért kell kutatni a miérteket. Lehet, hogy mégse tudunk mindent. Lehet, hogy annyira leegyszerűsítettük a stratégiát, hogy nem veszünk figyelembe valami fontosat. Ebben az esetben tudunk fejlődni, ha rájövünk a hiba okára.

Lehet viszont, hogy nem is tökéletes annyira ez a piac, akkor pedig tényleg örülhetünk az időben realizált kis veszteségnek, s dönthetünk, hogy akarunk-e szerencsejátékot űzni.

Persze lehet, hogy ez nem annyira laza, profi hozzáállás, de mindezek miatt én nem fogadom el automatikusan a veszteséget gondolatát. Sőt…

Ha valaki olvasta, látta a The Secret-et, tudja, hogy miért. Teljesen mást vonzhat be, ha azért játszunk, hogy nyerjünk, mint azért, hogy ne veszítsünk.
Persze ezt nem könnyű átültetni a gyakorlatba… Mindenesetre szerintem jobb a PT-ra koncentrálni, a SL- pedig csak másodlagos, szükséges rossz.

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2008.06.26. 13:27:42

Úgy érzem megértem amire Misi gondolt. (Ugyan a The Secret-et nem láttam, de a pozitív gondolkodásról illetve arról, hogy mit hogyan "vonzunk be" az életünkbe sokat olvastam.) Viszont úgy látom, hogy ez a trading/daytading egy extrém módon kicsavart illetve "felerősített" világ. Mind a gondolkodásmód, amire szükség van, mind az érzelmek szélsőségességének kezelése. És bár a hétköznapi életben a "siker"-re a pénzügyi eredményre való fókuszálás eredményes (lehet), itt én nem tartom annak. A kereskedésben a profit-ra való koncentrálás ahhoz vezet, hogy kibillenünk az egyensúlyból, frusztráltak leszünk és .... nem folytatom, mert a szokásos köröket már sokszor leírtam. A veszteség elfogadása nem azt jelenti, hogy a veszteségre koncentrálunk, csak azt, hogy nem nyomom el magamban a vesztés lehetőségét, ezért nem leszek könnyelmű, nem engedek meg olyan pozi-t, aminek kockázata nagyobb, mint amit magamnak meghatároztam, és ha vesztettem, nem leszek tőle se mérges, se letört, se hitevesztett (se sokkal szegényebb :) ) A HOSSZÚ TÁVÚ KONZISZTENS PROFIT TERMELÉS már csak következménye, mintegy mellékterméke annak, hogy sikeresen kezeled a veszteséget.

tanonc 2008.06.26. 18:35:24

Szervusztok,

Misi, a példa amit nyilván félig tréfának szántál, (no shopping) arról szól, h egy heti nyereséget buksz el. Ez nyilván azt jelenti, h több vesztes trade-et kötöttél be egy nap alatt, mint amennyi nyerőt egy héten. Ebben az esetben tényleg át kell gondolni, nem volt-e valami elkapkodva, tényleg tartottad-e a stratégiádat, vagy revansot próbáltál venni... Te mit gondolsz erről?
Még valami. Amikor azt mondjuk el kell fogadni az óhatatlan veszteséget, ti milyen arányokra gondoltok? Teljesült célár/kistoppolódás, vagy megnyert/elbukott pipek arányára gondolok.
Üdv,

Gábor

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2008.06.26. 21:30:36

Tanonc,

Tegyük fel, hogy van egy setup, amit kiteszteltél már 100 trade-en és megbízol benne. A setupnak vannak belépési, zárási és scale-out és SL húzási szabályi. Ha ezt betrtva kistoppol, na akkor nem kellene hullámzást keltenie az érzelmekben. Ha kelt, akkor nem fogadtad el a várható veszteség lehetőségét.

Hogy kinél mekkora az elfogadható nyerés/vesztés arány az teljesen személyfüggő. Ezen kívül még a setup-ok eredménytelensége day-trade-ben nem feltétlenül jelenti a teljes kockázttott összeg elbukását. De ez már nem kezdő szint. Az ármozgást ismerni hozzá és amikor már csökkennek az esélyek, akkor egy kis bukóval kiszállni a teljes pozi bukása helyett. De ez az elv ellent mond annak, hogy a pozit megtesszük, aztán hagyjuk, hogy beteljesüljön, különben "kijátszhatjuk" magunkat a jó tradeekből. És ez így is van sokáig. De ha az ember igazán kiismeri egy adott setup körüli körülményeket, az látni fogja, hogy mikor kezd csökkenni a megvalósulás lehetősége. Álalában ilyen esetekben, ha mégis az eredeti irányba megy a piac azt is észreveszi a "setup gazda" és talál magának jó/elfogadható lehetőséget visszaszállni. (de ez szerintem nem csak daytrade-re igaz, csak ez már olyan eretnek gondolat, hogy le sem merem írni :) )

Hayim 2008.06.27. 06:30:40

Kicsit visszaterve a cikkre. En kezdo trader-kent tipikusan ezeket a hibakat kovet(t)em el.
Kovettem a "What goes up, must go down" elvet (csak epp forditva), es amikor a BUY order utan elkezdett esni az arfolyam, rogton meg ketszer vasaroltam 20-20 pipes stopokkal, hisz "majd ugyis emelkedik". Ennek koszonhetoen percek alatt buktam osszesen 3*20 pipet, mivel "bosszut akartam allni a piacon".

kmisi 2008.06.27. 16:28:25

Szia Gábor!
Természetesen a shopping-példa tényleg eltúlzott volt. Arra akartam utalni vele, hogy nem tekintem magam profinak addig, amíg sorozatban ugyanazokat a hibákat követem el. A hibákat pedig veszteséggel bünteti a piac. Ez viszont engem arra ösztönöz, hogy kiderítsem a hiba okát, megtaláljam a megoldást a veszteség elkerülésére, s beépítsem azt a stratégiámba. Ez a fejlődés kulcsa. S ez nálam működik.

A hiba, a veszteség tehát számomra egy jel, hogy valamit még csiszolnom kell.

„Sikert akarsz? Duplázd meg kudarcaid számát.” Oké - de szerintem analizáld is a kudarcot, különben hiába gyűjtögeted azokat.

A nyilvánvaló veszteségnél egyébként max a teljes tőke 1%-t engedem veszni, de ha valami (pl. egy hír) mégis az ellenkezőjét sugallja, akkor engedem 2%-ig. (Itt jönne be egyébként a felkészültség, a tapasztalat, sőt a megérzés, ami csak sok-sok tanulással és gyakorlással szerezhető meg, s ami nincs az automatizált kereskedésben.)

Nem szoktam tehát elbukni a heti nyereséget egyszerre, s minden trade előtt elemzek, nincs kapkodás, nincs revans… legfeljebb aznap nincs shopping :).

Thunderbird 2008.07.09. 10:14:15

én annyit füznék hozzá hogy az átlagolás lehet nyerö stratégia, csak megfelelöen kell használni, elöször is ismerni kell a hosszutávu trendet ( eurusd-n ez elég egyértelmü manapság , a long ) , a másik az h nagyobb idötávon (4h) (dly ), kis méretü pozikkal kell beszállni , türelmesnek lenni , és ami a legfontosabb megfelelöen backtestelt stratégia alapján nyitni pozikat ( min 5-6 évre tested) ha valaki föleg technikai analizisre hagyatkozik az élöben addig semmiképp se kereskedjen mig nem tudja a stratégiáját valamilyen programmal backtestelni....

CsabyKe 2008.08.01. 00:14:30

Hát én fél éve tőzsdézek aktívan...

igazándiból Nekem egy fő hibám van...

- Lassú vagyok.

Van egy elgondolásom, előbb kipróbálom, hogy jó -e (azaz pozi nélkül nézem, ahogy bejön) majd az alján beugrok.
Tehát nem bízok magamban... De remélem, hogy majd kinövöm

STOP-nál pedig próbáltam már nem egyszer belőni x% veszteségre a dolgot, de a STOP-jaim elég szűkre sikerülnek mindig...

Aminek viszont nem vagyok a híve, az a DayTrade. Szerintem percekben mérve az árfolyam kiszámíthatatlan, viszont nagy tőkeáttéttel sokszor nincs idő kivárni, hogy mi lesz holnap :(

Egy dolgot megtapasztaltam a tőzsdei életben... Az ember ha valahol, itt aztán magára van utalva. A tőzsdén jól mérhető az, hogy az ember mennyire hoz jó, vagy rossz döntéseket. Itt senki nem fog helyettünk dönteni - ha akarna sem tudna... Ez egy kemény világ...

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2008.08.01. 20:17:46

CsabyKe,

Fél év még nem olyan nagy idő a kereskedés tanulásában. Amikor majd kb. ugyanazt a lehetőséget látod meg 10-edszer, már lesz bátorságod belépni. Aztán utána már az lesz a gond, hogy akkor is van "bátorságod" amikor nem kéne. :)

A piac nem egyszerű most. Nem épp a legjobb annak, aki tanul. Igazából jobb ha most csak nézegeti az ember szeptemberig.

Tőkeáttét: döntsd el mennyi profit lenne elég egy héten és ebből visszaszámolva könnyebben viszaveszed a tőkeáttétet és nagyobbra mered engedni a stop-odat is.

Vnllk153 2009.12.29. 19:42:08

A dubai válsághoz mi szóltok? Ha napon túl tartani akartad a pozit, és tisztességesen alátetted a stopot, ugyanúgy levitte 50 ponttal alább.
süti beállítások módosítása