HTML

próba

Forex - Devizatőzsde

útmutató a forex kereskedéshez, tapasztalatok a piacról

Friss topikok

A szerző

Üdvözöllek a blogon! Javaslom kezd az elejéről, még ha sok is lesz :) (2007 augusztus, ott be is mutatkozom, bár nem az lesz a legérdekesebb) Mostanában már gyakran előfordul, hogy olyan kérdés érkezik hozzám/vetődik fel a blogban, amit már kitárgyaltunk, vagy nem a megfelelő bejegyzéshez fűzik. Ezért is kérlek, hogy nézd végig a már meglévő blog témákat. WikFx - Schumann Viktor

2008.05.31. 15:06 WikFx

Tradingroom

Egy olyan dologról írok, amiről már rég meg kellett volna tennem.

E blog folytán megismerkedtem tavaly nyáron "dT"-vel, "devizaTrader"-rel azaz Csizmadia Balázzsal. Balázsról tudni kell, hogy a devizapiac megszállottja és úgy emlékszem 2002-2004 között amerikában tanulta ki profi traderektől a forex daytrading működő alapfogásait. Tavaly szeptemberrel indított egy TradingRoom-nak nevezett virtuális kereskedő szobát a net-en és egy olyan képzési szolgáltatást valósított meg benne, ami egyedülállónak mondható.

Szerintem egy hiányzó színfolt nem csak hazai szemszögből. Még kölföldön is csak egy ilyennel találkoztam (chatroom-mal már sokkal, csak ami fejlődést is szolgál, kevéssel), ahol napról napra "viszi" magával a room vezető az embereket és segíti őket, hogy magukra találjanak. (a legtöbb hely csak valamilyen buy/sell signal követésére szolgál)

Most már bevallom, én azt gondoltam erről, hogy Balázs nem fogja bírni a dolgot és a 3. hónap után besokall. De szerencsére kishitű voltam.

Mit is csinált ő a room-ban az elmúlt 9 hónapban?

Minden nap kb. 8-tól 17-18 óráig ott van a gép előtt elemzi a piaci történéseket, az esetleges kereskedési lehetőségeket a fő devizapárokon és azokon, amit a room tagjai kérnek tőle. (no ez már számomra kimerítené az öngyilkosság esetét. Sokszor én is ott vagyok, de hogy a kereskedés mellett másokat istápoljak, minden nap, az nem menne :) ).
Hírek kereskedéséhez az elemzést és segítséget, milyen irányban és hol érdemes beszállni és kb. meddig tartani. Illetve adatot is ad a hírkereskedéshez.

Vasárnap esténként 9-10-ig kielemzi a heti grafikonokat, és a kibocsátásra váró makro-híreket, hogy azok alapján mi várható a következő héten.

Hétfő és Csütörtök esténként 9-10-ig egyéb napközben felmerült témákat/trade-eket, vagy más "beeső" kereskedési témákat egyeztet a közönséggel, de van amikor valamelyik room-tag tart "kiselőadást" egy-egy területről. (az ilyen előadások megvannak a room video tárában és visszanézhetők).

Naponta megkapja a Gartman lettert (ez egy híres profi befektetői elektronikus napilap), amit a room-tagok rendelkezésére bocsát, illetve a lényeget elmondja az angolul nem tudók részére.

Ezen kívül egyik régi amerikai kereskedő társa révén hozzájut egy információhoz, ami napközben a devizák vételi eladási nyomását igyekszik leképezni a grafikonon. Nem csodaszer, de már kikísérletezte, hogy milyen alkalmakkor érdemes poziba lépni a jelzései alapján.
(Erre tervez még valami olyat is, hogy egy szerveren mindenki megtekinthesse amit szeretne és ígí saját stratégiát is kialakíthasson ez alapján, de amíg ez nem működik, addig  napközben kirakja a fő párok grafikonkait.)

Én is ott rontom a levegőt a hét sok napján, de amit ő csinál, arra én nem vagyok képes.

Ez már majdnem olyan, mint a mentoring, de mégsem az. Ez jóval lazább, de mégis olyan forma, ami lehetővé teszi a learning by doing -ot, azaz a csinálva tanulást, mert a trading nem megy másként. (akkor szoktam sajnálni kicsit Balázs-t, amikor elmondja valakinek a betartandó kereskedési szabályt az egyik tanácsot kérő tradernek és a piac pont akkor teszi meg a kivételt, hogy rácáfolhasson.)

Érdemes elnézni a weblapjára a www.devizatrader.hu -ra, ha még nem tettétek meg.

Üdv.
Wik

13 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://devizatozsde.blog.hu/api/trackback/id/tr74496503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cnut 2008.05.31. 19:38:29

Elvileg néhány nap és rosszabb lesz... merthogy én is csatlakozok ;)

Joey006 2008.06.04. 15:49:37

Sziasztok! Szerintetek melyik a legpontosabb indikátor (vagy indikátorok) amely elég precízen mutatja a hosszútávú trendirányt ? (H1) Magyarul: hogyan szűritek ki, hogy mi a trend mozgás és mi a range, ill. pullback?

Sándor 2008.06.04. 20:16:03

Igy igaz, ahogy Wik irja. Próbáljátok ki.

Andris 2008.06.04. 22:34:10

Ellátogattam devizatrader lapjára. Végigolvastam és kb. a leírtak felével egyet is értek. Ez nagy szó, mert a széles körben oktatott klisé tananyagról nagyon rossz véleményem van. A „Kereskedés Lélektana” és a „Kereskedési Rendszer” menüpont alatt írt gondolatok igazi telitalálat! :)

Ivancsica 2008.06.05. 14:44:38

Szia Wik!

Gratulálok a blogodhoz!
Nem olvastam még végig, de így is megállapíthatom, hogy nagyon hasznos ez az oldal forex témában. Magyar nyelven a legjob, amivel eddig találkoztam.

Jó lenne, ha idővel kialakulna egy közösség a blog rendszeres látogatóiból!

devizatrader 2008.06.07. 19:05:26

Kedves Wik,

most volt időm elolvasni blogod utolsó bejegyzését. Köszönöm a kedves szavakat, igazán meghatóak. Ellenben, jó ha az olvasó tudja, Wik nélkül a Tradingroom nem lenne az igazi. Mindannyian sokat tanulhattunk Wiktől az elmúlt hónapokban. Számomra például WIK pullback startégiája lenyűgöző, na és a jó öreg mondása a 10 centessel. Priceless.

Azt is jó ha a kedves olvasó tudja, hogy Wik irása nem egy marketing kampány. Nincs szükség rá, mert a Tradingroom elérte azt a létszámot ami még családias és barát. Jelenleg nem is tud fogadni ujabb érdeklődöket. Pontosan az eddigi értékek védelmében és a jelenlegi tagok megbecseülése miatt. Aki ismeri a Troom történetét, az tudja, voltak akik megprobálták kereskedelmi érdekeiket összekapcsolni a Troommal. Sikertelenül, természetesen.


Kedves András,

örülök, hogy legalább a felével egyetértesz amint az oldalamon találsz, mert ahogy írtad már az is nagy szó. ....:-)

Mások és magam fejlődése érdekében szívesem venném ha " vitatkoznánk". Kulturált, baráti módon megbeszélhetnénk azokat a pontokat amikkel Te nem értesz egyet. Nem több céllal mint gondolat ébresztés, és szemlélet bővítés reményében. Én MINDIG kész vagyok másokat meghallgatni és elgondolkodni mondandójukon, mert tudom nem feltétlenül az én utam a legjobb.

Ha lenne erre kedved, akkor ezt megtehetnénk akár itt Wik blogján, vagy egy este a Tradingroomban mint "vendég előadó".

Andris. 2008.06.09. 00:32:43

Kedves devizatrader,

Nem az volt a célom, hogy a Wik által bejegyzett „marketing kampányt” megfúrjam. :)

Komolyra fordítva a szót, nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy azonnal visszakozok, de nem szívesen vitatkozok nálam tapasztaltabb traderekkel. Az olvasottak engem tényleg meggyőztek arról, hogy a gondolataid alapján hosszútávon is lehet profitábilisan kereskedni!

Én egyszerűen a jelenlegi stratégiám és az általad leírtakra próbáltam húzni egy párhuzamot, ami sikerült is néhány megszakítással. Elismerem, az én szegénységi bizonyítványom, hogy sohasem próbáltam meg hírek alapján kereskedni. Nem tudok angolul és nem kockáztattam meg ekkora hátránnyal indulni. Másrészről ismerőseim is kizárólag technikai elemzés alapján döntenek. Annak idején a más kárából tanultam meg, hogy „hírek alapján nem kereskedünk”. Bocs, ha kicsit közhelyes! Azért a fundamentális részt emelem ki, mert meggyőződésem, hogy ez a kereskedés túlbonyolításának klasszikus példája. Biztos vagyok benne, hogy ha valaki az adatok professzorává fejleszti magát, helyes következtetéseket tud levonni és elég nagy valószínűséggel találja el az irányt. A bonyolult eljárás folyamán viszont számos tényező megingathatja bizalmát és nehezen tudja szisztematikusan kereskedni a stratégiáját, még akkor is ha kizárólag a funda adatok alapján dönt. (például egy sikertelen tradenél nem fogadja el, hogy ez most a piacé, hanem egyből azt kezdi el keresni, hogy hol rontotta el.) Az érzelmi nyomás miatt nekem például muszáj volt annyira leegyszerűsíteni a stratégiám, hogy gondolkozás nélkül tudjam követni! Egyszerű és mégis nagy valószínűséggel működő rendszert kifejleszteni viszont nem egyszerű. :) A technikai megközelítést feladva átnyargaltam a pszichológiai megközelítésre. Egy pár jelentős alapgondolat megerősít, hogy bízzak a nevetségesen egyszerű rendszeremben, az eredmény pedig bizonyítja, hogy nem szabad túlbonyolítani a kereskedést.

Nem akartam, de csak-csak kibukott egy kritika. :) Ha már itt járunk, - azzal egyet értek, hogy a traderek tragédiája a magas kockázatvállalás. Ez mindaddig igaz is amíg nem tudja megközelítően kiszámítani a jövőbeni eredményét. (Jön egy izmos drawdown és elégett a számla!) Ha viszont a stratégia bizonyítottan eredményes és a max drawdown is nagyjából kiszámítható, miért ne lehetne felhúzni a szorzót. (pl.: 30x tőkeáttétellel az eddigi legnagyobb visszaesés 10%.) A „pontos” számításhoz meg kell teremteni egy szintén egyszerű money management környezetet és kész.

Ez az én véleményem, én ezt az utat jártam be idáig. Észrevettem, hogy a sikeres traderek a saját elképzelésükhöz ragaszkodnak és nem vesznek be olyat, ami annak ellent mond, főleg hogy ha gyökeresen eltérő. Ez így természetes. Nem szeretnék vitába szállni! :)

Wik 2008.06.09. 08:23:59

Andris,

Köszi a hozzászólást, mert olyasmit hoztál föl, ami biztos sokaknál fölmerült. (a marketing kampány meg másodlagos kérdés, az elsődleges, hogy legyen a blogon egyéni VÉLEMÉNY :) )

Az "érzelmi nyomás a hírek alatt".
Ez itt a lényeg. Nem kell nagyobb érzelmi nymásnak lennie a miatt, hogy potban 14:30-kor kijön egy hír és húúúú mi lesz akkor? Pont ez a lényeg, hogy a hírek körüli kereskedés akkor lehet eredményes, ha ez a nyomás nincs, vagy csak a megszokott, és tudatos, amit csinálsz. És itt jön képbe a szorzó növelése is. Ez a szorzó az, ami véleményem szerinte csak nagyon lassan növelhető ahhoz, hogy ne legyen plusz érzelmi hatása ami visszahat a kereskedésre. És igazán nem is szükséges túlzottan növelni ahhoz, hogy egy megbízható stratégiával fantasztikus eredményeket érjünk el (2-3% kockázat a tőkére vetítve szerintem már). És ha egy kicsit nagyobb már a tőkéd, akkor meg egyáltalán nem is érdemes növelni (sőt inkább csökkenteni) és akkor olyan nyugodtan kereskedhetsz, hogy már megunod a végén. :)
Tehát a szorzó olyan, mint egy potméter az erősítőn, nyomod föl, erősödik a nyomás, húzod le, csökken a nyomás, persze mindenkinek a maga vérmérséklete, tapasztalata és önbizalma szerint.

Én olyan nyugodtan ülök a gép előtt, amikor várom a híreket, hogy lassan elalszom, mire Trichet kiejti a száján, hogy "strong vigilance" (ami helyett má megint mást talált ki). És ha nincs lehetőség, vagy nem tudok belelépni abba a 100pipes mozgásba, mert nem tudom megfogni, akkor nem. Attól még keletkezhet ott más lehetőség, illetve később lehetőség, amit a hír okozta fundamentális változás támogat.

Krinya 2008.06.09. 12:01:57

Szia Wik!

Bocs, hogy ide írok, de más kontaktot nem találtam. Szomorúan olvasom, hogy a Trading room betelt, pont tegnap fizettem be pay pal-on. Ha eltudnád intézni, hogy legalább egy hónapig figyelemmel tudjam kísérni, ha már befizettem, nekem az is többet jelentene a semminél, sőt. Ha gondolog ezt moderáld ki és priviben válaszolj, !!--csak válaszolj--!!, mert a devizatrader még ehhez is túl elfoglalt. :)

Amúgy a Júniusi "csárda"-talira is jelentkezdtem, lásd elég komolyan veszem a dolgokat. Pénzt, időt, energiát nem kímélve. :) Üdv.

Előre is köszönöm

devizatrader 2008.06.09. 14:13:01

Hello Krinya,

ez igy egy picit erős volt... Mindenkinek válaszolok időm és energiám függvényében. Igy Neked is válaszoltam nagy valószinűséggel, ha esetleg még sem kaptad meg emailem, akkor küldj egy emailt.

András,

hamarosan reagálok válaszodra, és nincs semmi gond ha valaki másként látja a dolgokat. Sőt.....csak vélemény különbségből lehet tanulni....

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2008.06.09. 16:42:13

Krinya,
Be cool, please! :)
dT nem hordja fenn annyira az orrát :)

Ahogy látom nekem is írtál magánba.
Szóval kis türelmet kérek tőled mindkettőnk nevében.

A legnehezebb azt elfogadtatni az emberekkel, hogy egy tradingroom az nem folyamatos napi 12 órás akciófilm. Amikor van valami a piacon, akkor van téma, amikor nincs, akkor nincs. Tehát ne legyenek irreális elvárásaid. Ez nem arról szól, hogy folyamatosan ontjuk egymásnak a kereskedési tippeket.

Üdv.
Wik

WikFx · http://devizatozsde.blog.hu 2008.06.10. 22:41:46

No egy kis helyesbítés és infó.

A tradingroom erre a hónapra telt meg.

Becsatlakozni minden hónap elején lehet, részben technikai és adminisztratív okokból.

Üdv.
Wik
süti beállítások módosítása